Alla inlägg under juni 2012

Av Maria - 15 juni 2012 08:24

I veckan som kommer skall mister in till kliniken för att lämna in sina simmare för att säkerställa att det finns simmare att tillgå då det är dags sedan i aug/sept.
Ev kommer han lämna ett prov till som skall frysas ner och dessutom lämna ett färskt prov samma dagen som ÄP är för min del.
Kliniken ville verkligen säkerställa att det finns tillräckligt många simmare att tillgå och därför tycker dom och självklart vi med att detta är en suverän lösning.
Att veta att vi har simmare i frysen då det är dags för ÄP så inte vi gör detta med sprutorna helt i onödan utan att det faktiskt kommer finnas en hyggligt stor chans att äggen blir befruktade och jag får tillbaka ett guldägg.


Så just nu går vi lite på moln känns som vi redan startat våran första IVF behandling iom detta, även om jag skall starta med sprutorna i auf/sept!

Av Maria - 13 juni 2012 07:43

Till och från får man ju frågan "Är det inte dags att skaffa barn snart?" har man varit tillsamans ett bra tag och uppnått en viss ålder så kommer ju den frågan relativt ofta.
Av vänner, av bekanta av arbetskamrater, av vänners vänner osv!

Tycker det kan vara lite jobbigt att svara på frågan och komma på vad man skall svara, jag/vi har kört på standardsvaret Nä, inte just nu är det aktuellt.

Men i själva verkat har man bara lust att svara: Vi har försökt si och så här länge, det fungerar inte för oss, för oss behöver naturen liten hjälp på traven!

Samma sak så är inte jag mycket för alkohol men vid afterwork, middagar och träffar brukar jag alltid ta 1 glas vin eller något annat att dricka, tar man inget kommer det en titt och en spekulerande blick.


Vilka har har ni berättat för att ni behöver hjälpa naturen på traven lite?

Av Maria - 12 juni 2012 07:06

Var på sjukhuset vid 9 tiden och skrevs in och sedan blev det en viss väntan men tiden gick fort endå med tanke på att jag skulle iväg och träffa narkosläkaren och dubbelkolla längd och vikt och om jag hade tendenser att bli åksjuk/illamående.
Fick måillatablett, alvedon och voltaren och sedan fick jag vänta ett litet tag till och sedan träffa läkaren.


Sedan blev det en jättekort väntan var det dags att lämna mister, jag skulle byta om och bege mig in i operationsväntrummet.
En gullig sköterska ger mig en blå pappersrock, plasttossor och mössa.
Pekar på ett ett bås samt ett skåp och säger:
Ta av dig alla kläder, och smycken lägg in det i skåpet och ge nyckeln till mig.

klädde av mig och drog på mig den hårda pappersrocken i modell onesize fits all den skavde lite, den var väldigt stor och jag kände mig helt ärligt rätt ynklig.
Då jag la in mina grejer i skåpet tänkte jag, "Sköterskan missade nog att säga lämna även in allt vad värdighet heter så blir det lättare" så jag la även in all värdighet.

Efter kort väntan fick jag gå in i operationsrummet, skulle dra upp rocken över midjan, lägga mig i gynstolen och benen spändes fast.I rummet var det 2 sköterskor, narkosläkaren och en narkossköterska samt läkaren var inne en sväng.
Sedan klädde dom in mig helt i gröna dukar och sedan blev jag sövd!

vaknade och mådde bra, dock kraftig "mensvärk" och fick frågan om smärtstillande eller värmedyna. Valde värmedyna och det känndes himmla skönt.
Slummrade på uppvaket i 1,5 timmar innan jag var i skick att vilja gå hem.

Läkaren hade bara kollat in i min livmoder och allt sett helt normalt ut YEEEEEEES! Så det som syntes på undersökningen innan var ett slemhinneveck, så nu känner jag mig lugn och trygg avseende min kropp.

Nu vet vi att min livmoder är frisk, och mår bra samt ser bra ut, så nu sammlar vi krafter inför höstens IVF!

Av Maria - 10 juni 2012 20:39

Imorgon är det ju dags för hysteroskopin, hoppas dom inte hittar något konstigt i min livmoder och det som sågs på undersökningen bara är ett vanligt veck i slemhinnan och inget annat.
I vilket fall kommer det bli himmla skönt att få det avklarat och få ett besked om vad det var som syntes i min livmoder.

Syns och höres i morgon då jag är hemma från sjukhuset och är i skick att blogga.

Av Maria - 9 juni 2012 08:30

Och hittade på några ställen där kvinnor och även ett fåtal män motsätter sig att man kan få hjälp via landstinget om man är ofrivilligt barnlös.
Dom resonerar att har man inte råd att lägga 20 000- 30 000 kr för ett IVF har man uppenbarligen inte råd råd att ha barn, och skall då inte heller ha rätt att få det av landstinget.
När man läste lite vidare visade det sig att tjejerna var mellan 25-45 år gammla de flesta övervägande del singlar med hund/hundar men det fanns även sådanna i parrelationer som hade denna åsikten.
Dom tycker helt enkelt att pengarna skall läggas på riktig vård, blev faktiskt lite skärrad av att läsa den tråden, att inte kunna få barn gör att man inte mår bra, så att få hjälp med IVF så "botas" faktiskt 2 människor samtidigt, för det är ju 2 styckna som är ofrivlilligt barnlösa.
Dessutom är det inte heller gratis att tillverka bebis i ett provrör.
* Frikort 900 * 2= 1800 kr
* Högkostnadsskyddet medecin = 1 800 kr
* resekostnader för blodprover, läkarbesök, undersökningar osv, osv
* Förlorad arbetsinkomst

I mitt fall så kommer det antagligen bli att jag kommer få betala 1 800 två ggr för medecinerna för jag har förmig att jag hämtade ut antibiotika på apoteket i december då jag hade halsfluss!

Jag gnäller alltså inte om att det dyrt med IVF, jag gnäller på att det fins så många oempatiska människor där ute som tycker att får man inte till en bebis själv så betala rubbet själv.

Av Maria - 8 juni 2012 07:12

Direkt efter läkarbesöket bokade mister in en tid för att lämna in ett nytt spermaprov, ett såkallat swim-up för att kolla rörliga spermier.
Läkaren skickade även iväg remissen för IVF till huddingesjukhus och under tiden vi väntade på våran tur ville vi testa insemation.

men tack och lov så fick vi behålla våran plats i kön fast vi inte var utredda för så fort remissen kom in till Huddinge så las den ut på annan klinik dvs Fertilitetscenrum i sthlm.

Så vi fick komma dit 30 maj för ett första besök, där fick vi även reda på hur misters andra spermaprov såg ut! hans riddare var få och bara enstaka var rörliga.
Gradient var 300 000, och Su enstaka rörliga... Kändes faktiskt skönt att få reda på varför det inte fungerat för oss, att det fanns en orsak till att det inte fungerat på egen hand att bygga en liten familj.

Under informationssamtalet diskuterades olika behndlingar och vi skall börja med den korta behandlingen, Mister skall även i förväg lämna in ett prov som skall sparas men även lämna ett frächt på äggplocksdagen.
Iom att han hade lite få riddare så ville kliniken att vi skulle säkra upp tillgången innan för att vara helt på säkra sidan.
Det lutar även åt att det blir en ICSI befruktning av äggen.

Nu närmast i utredningsväg väntas ju Hysteroskopin sedan är vi 100% färdigutredda, svaret på den undersökningen kommer gå både till sophiahemmet och hem till oss så vi kan skicka in det till fertilitetscentrum så dom har en komplett journal på mig/oss.

Önskar er läsare en trevlig helg.

Av Maria - 7 juni 2012 06:28

I januari var det även dags för Mister att lämna ett spermieprov, då vi bor relativt långt från huddinge sjukhus och att det var fruktansvärt kallt vågade vi inte chansa på att lämna provet hemma och sedan transportera det varmt till labbet så provet skulle lämnas på plats.


Provet lämnades utan problem, varje liten droppe kom med i röret och sedan var det bara att vänta på resultatet på blodprover, undersökningar och spermaprovet.


Den 14 mars var vi på återbesök på Sophiahemmet för att få svaret på alla prover och tester vi gått igenom.


Alla blodprover såg bra ut, och även passagen igenom mina äggledare det enda lilla frågetecknet för min del var min livmoder som skall kollas upp närmare.


Misters spermaprov visade på 14 miljoner spermier och läkaren ville att han skulle lämna ett nytt prov för att även göra en Swim-up test och djupare analys av spermiernas kvalite inför en ev insemation.


Fortsättning följer....

Av Maria - 6 juni 2012 06:41

Fick träffa en underbart trevlig gynekolog som förklarade hur ingreppet går till och att ser dom något konstigt vid själva undersökningen så kommer dom att åtgärda det direkt, vi kommer även att få besked direkt efter undersökningen samt att remissvar går till den remiterande läkaren och hem till oss så vi kan skicka in det till fertilitetscentrum så dom också har fullständig journal.

Tiden blev satt till måndag morgon, så det känns skönt att dom kör den så pass snabbt/snart så man slipper tänka och grubbla mera på detta.

Blev även lite lugnare av besöket, för trots att man såg en avvikelse då jag gjorde HSS så är det inte helt säkert att det finns en avikelse, dessutom tyckte hon inte jag skulle oroa mig inför själva undersökningen heller för på många platser i europa så ingår Hysteroskopi vid fertilitetsundersökningen av kvinnan.

Önskar er en trevlig Nationaldag

 

Presentation

En blogg om våran utredning för ofrivillig barnlöshet, dessutom om våra kommande IVF försök.

Juvelen

Våran resa mot ett barn!

2007-2011: Vi försöker på egen hand!

September 2011:
Remiss för utredning skickas till Sophiahemmet i Stockholm för utredning!

11 januari:
träffar läkaren på sophiahemmet och lägger upp en utredningsplan.
Mister lämnar blodprover!

30 januari - 9 feb: Jag utreds med prover & undersökningar! samt ÅB till läkaren och remiss för IVF!

30 maj:
Inledande besök för IVF!


28 Augusti: IVF 1 (embryo)
Får mens på RD 11   

31 Okt: FET 1 (blastocyst)
Får mens RD 11   

13 Nov: IVF 2
+++GRAVID+++

121212:
Testdag - possetivt!
130102: Inskrivning MVC
130111: VUL på kliniken
130115: Läkarbesök MVC
130204: Nupp
130214: MVC
130215: Blodprov S-Ferritin & Tyeroidea
130227: Läkarbesök på MVC
130228: MVC

130319: RUL
130326: MVC

Bloggar jag följer!

Kategorier

Arkiv

RSS

Tidigare år

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards