Alla inlägg under augusti 2012

Av Maria - 31 augusti 2012 07:12

Känner fortfarande inget av sprutan, kanske skall vara glad åt att slippa ev biverkningar och att det händer grejer. På måndag får jag ju svart på vitt hur det ser ut med äggblåsor och så.
Hade mycket svårt att somna igårkväll tankarna fastnade i det kommande äggplocket och jag kan erkänna att jag faktiskt är rätt nojjig inför det, jag är inte särskillt imponerad av nålar i vanliga fall.
Och kombinationen av gynstol, vul, spruta genom sidväggen ut i äggstocken ger ett vagt illamående och en starkare känsla av panik och ångest.
Vet inte riktigt varför jag oroar mig för det, rädsla för att det skall göra ont, göra ont efteråt eller om det är den utsatta ställningen i kombination av nålar.


Jag hade inte heller bara svårt att somna utan det blev även massa konstiga mardrömmar och drömmar överlag, kommer inte ihåg vad jag drömmde med känslan av olust sitter fortfarande kvar.



Av Maria - 30 augusti 2012 07:44

Igårkväll var det dags för spruta nr 2 så kl 19.05 smet jag in på en snabbis på toa och gjorde i ordning mig och sprutan och nöp tag i magen och tog sprutan.
Ingen tvekan alls utan själva sprutan bekommer mig inte alls längre utan inte värre än att ta en alvedon   


  


Jag känner verkligen inget i kroppen, inga biverkningar inget i magen eller så utan jag känner och mår precis som vanligt.

Biverkningar är jag dock gärna utan, men skulle gärna känna av något nere från gynmagen att det kanske skulle spänna eller dra så man får känslan av att det händer något där, att det produceras lite extra ägg.
men det kanske kommer, har bara tagit 2 st sprutor, ikväll är det dags för tredje sprutan så reaktioner från kroppen kanske kommer om ett par dagar.



Av Maria - 29 augusti 2012 08:07

Har ju varit lite nervös för första sprutan, rädd att jag inte skulle våga sticka mig själv när det verkligen gällde. Att bli sittande med sprutan i näven och sitta och tveka.
Men så blev det inte, antagligen tack vara att det var så extremt mkt att göra på jobbet så kl 19.05 gick jag in på toa, läste igenom "primningen" om sprutan fixade det.
Laddade en ny dos in med sprutan, ge dosen, räkna långsamt till 20 ut med sprutan fixa av nålen och sedan ut och jobba igen.
Allt som allt tog det 3 minuter inne på muggen   
Och handen på hjärtat så känns det fruktansvärt skönt att fixa första sprutan för då vet jag att det inte kommer bli några problem i framtiden med sprutorna heller.


Jag har inte heller känt av någon biverkning ännu heller vilket känns skönt, men det kanske inte kommer nära på första sprutan?

Av Maria - 28 augusti 2012 10:10

Var och handlade då min mobil ringde, en kompis var helt i upplösningstillstånd för hon fick igår kallelse till cellprovtagning och gruvade sig så för att klättra upp och lägga sig i gynstolen och vänta på den obehagliga undersökningen.
Alltså, denna kompisen vet inte att vi skall gå igenom en IVF!Så det blev massa tal om hur jobbigt och besvärligt det är att gå på dessa kontroller och låta någon okänd kolla ens underliv var 3 år.

Visste inte riktigt vad jag skulle säga, för när man precis avslutat en utredning och påbörjat en IVF så är man ju världsmästare i gynekologstol klättrande och har svart bälte i att hänga av sig värdigheten då man går in på ett sjukhus för så är det, skall man förhoppningsvis få det efterlängtade barnet är det en del av det.

Skulle jag hamna på en fackmässa på sjukvårdsgerjor och se en gynstol undrar då om det inte bara skulle gå av bara farten och rutinen att ta av sig på underkroppen och klättra upp i stolen?

Hur som helst iår har jag varit uppe i gynstol utan överdrift 15 gånger då det varit utredning med kontrast genom livmodern, koksaltlösning genom livmodern, mängder av ultraljud av livmoder och äggstockar.
Varje människa man träffar under utredningen vill ha sin beskärda del av att kika på min livmoder och äggstockar.

Och på måndag är det dags igen... Tro det eller ej, men jag längtar då är det VUL och antagligen blir det ett VUL till innan äggplock som också innebär gynstol och slutligen ett äggåterförande så på 2 veckor klättra gynstol runt 4 gånger!
Har ni också fått ett avslappnat förhållningsätt till gynstolar efter utredningarna?

Av Maria - 28 augusti 2012 07:37

Mensen kom, regelbundet som vanligt eller den kan ju diffa 1-2 dagar ibland.


För första gången på år blev både jag och Mister glada då mensen kom, så på fikarasten drog jag mig långt undan från kollegor och ringde till kliniken och fick all information och trots anteckningar glömdes en del bort   
Men jag fick iallfall med det absolut viktigaste, jag skall ikväll börja med sprutan Gonal-f den skall jag ta mellan kl 19-20   
På lördagen skall jag ge mig 2 sprutor samma tid på kvällen för då skall jag även börja med sprutan orgalut och på måndag morgon är det dags för vul för att se utvecklingen av äggblåsor och hur många det är.   


Känns både väldigt förväntansfullt och riktigt läskigt att få ta första sprutan ikväll, men är inte riktigt tillfreds med att ta första sprutan på en toalett på jobbet, tänk om jag behöver hjälp    Mister finns inte där som backup annat än på telefon!
Så all tumhållning och peppande tankar till mig kl 19-20 ikväll så jag fixar både priming av pennan, ställa dosen och att kunna sticka mig.

Av Maria - 26 augusti 2012 21:58

Satt och kollade på min Gonal-f spruta och såg då att det inte var samma typ av spruta som jag fick lära mig på kliniken, denna har inte ett litet fönster där dosen visas utan en på på snurr skaftet visar rätt dos.
Samma sak tycker jag det verkar bökigt att ladda dosen genom att dra bak knappen bak på sprutan, så var det inte med sprutan på kliniken.

Som pricket över "i" hade jag totalt missat det där med "primning" av pennan, vet inte om jag och Mister missade den delen på utbildningen eller om det inte var att göra en "primning" av just den typen av pennan.


Är så nervös inför sprutpremiären som dessutom verkar bli på jobbet, att sitta på toaletten och tänka på "primning" ställa in rätt dos och dessutom sticka sig själv helt ensam sittande på en toastol känns inte så kul!
Men så får det bli jobbar ju em kommande vecka så bara bita ihopp och anpassa sig efter den verkligheten.


Hoppas ni haft en fin helg alla som hittat hit.

Av Maria - 25 augusti 2012 08:41

Då jag har en kortare menstrationscykel så skall jag börja med sprutorna på dag 1, prel ultraljud på dag 7 ch beräknat äggplock på dag 12.


  
Hoppas dock att mensen endera kommer idag eller väntar 1-2 dagar för enkelhetens skull, för kommer den på beräknad dag så kommer dag 12 att vara en lördag vilket är lite dumt.
Det snurrar många frågor och tankar i huvudet på både mig och Mister, hur kommer vi må vid ett minus, hur kommer det kännas vid ett plus?
Hur laddar man om batterierna inför försök nr 2 osv, osv.


Vi får hoppas på ett par bra ägg så vi får ett tillbaka och ett par till frysen, det skulle kännas rätt skönt i både själ, hjärta och knopp.


Ha e fin helg!

Av Maria - 24 augusti 2012 07:35

Till att jag skall börja med sprutor att den numera får åka med i handväskan då vi var iväg igår och till jobbet i helgen. sprutan skall ju tas på kvällen +/- 1 timma.

 
Så det känns lite pirrigt för både mig och Mister, jag är däremot inte nervös för att ta själva sprutan utan mera nervös för ev biverkningar men det bör ju inte vara något att oroa sig för det är ju övergående.

Önskar er ev läsare en trevlig helg.

 

Presentation

En blogg om våran utredning för ofrivillig barnlöshet, dessutom om våra kommande IVF försök.

Juvelen

Våran resa mot ett barn!

2007-2011: Vi försöker på egen hand!

September 2011:
Remiss för utredning skickas till Sophiahemmet i Stockholm för utredning!

11 januari:
träffar läkaren på sophiahemmet och lägger upp en utredningsplan.
Mister lämnar blodprover!

30 januari - 9 feb: Jag utreds med prover & undersökningar! samt ÅB till läkaren och remiss för IVF!

30 maj:
Inledande besök för IVF!


28 Augusti: IVF 1 (embryo)
Får mens på RD 11   

31 Okt: FET 1 (blastocyst)
Får mens RD 11   

13 Nov: IVF 2
+++GRAVID+++

121212:
Testdag - possetivt!
130102: Inskrivning MVC
130111: VUL på kliniken
130115: Läkarbesök MVC
130204: Nupp
130214: MVC
130215: Blodprov S-Ferritin & Tyeroidea
130227: Läkarbesök på MVC
130228: MVC

130319: RUL
130326: MVC

Bloggar jag följer!

Kategorier

Arkiv

RSS

Tidigare år

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards