Alla inlägg under september 2012

Av Maria - 28 september 2012 05:57

Även om jag visste att det var minus med tanke på den kraftiga mensen som kom på ruvdag 11 och att vi redan planerat in vårat FET till slutet av oktober så var det endå fruktansvärt tråkigt att se detta minus endå   

Nu är det iallfall full fart mot helgen, skall iväg på en liten weekendtripp och kommer hem igen på måndag kväll/tisdag förmiddag.
Kommer bli mycket trevligt sällskap, god mat och härliga promenader så nu skall vi ladda om våra batterier och sammla nya tag inför FET då mensen dyker upp igen.

Önskar mina läsare en trevlig helg!

Av Maria - 27 september 2012 08:33

Och det faktiskt ordagrant, efter ett par dagar med grå himmel och riktigt tråkigt höstväder med regn så är det idag strålande solsken och från köksfönstret kan jag faktiskt se lite träd i höstskrud.
Känns lite bättre i humöret då det det inte är grått och tråkigt ute utan solen skiner så känns det även i humöret.


Tycker det är lite tråkigt att det inte blir något FET på denna cykel utan att vi måste vänta till nästa mensstart innan det blir aktuellt.
kroppen skall vila eller hur det var... Litar helt och fullt på att fertilitetscentrum och jag har även sett i andra bloggar och på familjeliv att man låter kroppen vila efter ett försök.
men handen på hjärtat, man blir fruktansvärt rastlös och vill att det skall gå snabbt och hela tiden vara i farten med nya försök.


Någon läsare som har tips om hur man fixar till en vagel? jag tror nämligen jag fått en sådan för första gången i mitt liv lite svullet ögonlock och det ömmar då jag blinkar.

Av Maria - 26 september 2012 14:34

Tänkte på måndag starta en lite sundare livstil med tanke på hur IVF sliter på kroppen och även mentalt    Maten som vi äter är inga hel eller halvfabrikat utan vi lagar maten från grunden och har alltid något grönt till maten och det blir 2-3 frukter om dagen   
Dessutom rör jag på mig en hel del med både promenader, power walks och joggingturer (ca 7 mil i veckan)   

Men handen på hjärtat, ovanstående är ju helt enkelt skitbra och sunt på alla sätt och vis   

MEN jag är på inget sätt felfri    har en liten hemlig last! Då jag ligger på soffan så kan det lätt slinka ner massor av Ben & Jerry glass och även chips och lite godis är gott på soffan   
Väldigt svag för fikor också och tackar inte nej till vare sig bullar, kakor och tårtor   

Har tack och lov inga problem med vikten med tanke på att jag faktiskt rör på mig så pass mycket så de extra kalorierna jag får i mig förbränner jag, men det är ju inte precis nyttiga kalorier   

Så från och med måndag blir det inte lördag hela veckan utan lördagar skall det bara vara en dag i veckan, så det blir att fixa till lite bättre mellanmål istället för att mula i sig massa onyttigheter, och kanske ta en proteinshake till kvällen istället för att äta massa skräp för att vara snäll mot kroppen   

Så hur gör ni andra IVF:are? Tar ni hand om eran kropp lite extra nu?

Av Maria - 26 september 2012 08:36

Är dessutom ledig idag tanken var att fixa det sista inför långweekendtrippen och sedan tillbringa ett par timmar i skogen för att ladda lite batterier med frisk och skön höstluft.
Med tanke på att jag klivit upp strax efter kl 5 ett par mornar på raken tänkte jag att klockan behöver inte ställas utan jag kommer vakna vid 7 tiden endå.
Men så som jag sovit inatt, ingen som helst koll på när jag faktiskt sommnade    men troligt runt 23 tiden, och vaknade strax efter kl 8, har inte vaknat till en enda gång under natten utan sovit.

Skönt för kroppen och antagligen även för skallen, dessutom gör det inget att sova ut ordentligt såhär mellan varven det gör bara gott   

Misstänker att jag kommer vara riktigt pigg och produkativ idag då batterierna blivit så här pass rejält laddade, många timmars och dagars oro med tanke på IVF, Ruvning och sedan mensen.

Iallafall, idag skall jag tvätta och packa inför en längre weekendtripp i dagar räknat! vi skall åka iväg på fredag förmiddag och åker hem igen tisdag em!
Födelsedagsfirande står på agendan för trippen, även att umgås med nära och kära samt träffa underbara vänner så det kommer göra mig och Mister gott att komma bort från vardagen ett par dagar och bara mysa och umgås.

Av Maria - 25 september 2012 05:36

Av att jag redan blickar framåt efter vårat misslyckade IVF, jag känner mig själv så pass väl levt tillräckligt länge och haft flera motgångar och svårigheter i livet som jag inte ens skulle vilja att min värsta ovänn.

Händer det mig något tråkigt, som får fotfästet att gunga att välden kännas en smula mindre lockande stannar jag upp känner och lyssnar inåt tillåter mig att bli jätteledsen och leva ut det och jag analyserar, reflekterar och tänker framåt!

Men blir jag stående på ett ben för länge så faller jag, och faller jag får jag svårt att resa mig det tar tid man rullar runt på mage för att komma upp och då hamnar blickarna bakåt istället för framåt.
Då blir det svårare att vända sig om att börja gå framåt igen...

Så för att jag skall komma igenom motgångar och svårigheter, stanna upp och tillåta mig känna vara ledsen och prata! Leta efter möjligheter till att komma vidare för att inte bli stående stilla på ett ben med dålig balans.


Detta misslyckade IVF var 1 av 3, vi har en blastocyst i frysen ingen anledning till panik och katastroftankar vilket jag kände först då jag satt och grät på toan på jobbet.
Allt handlar om att för min del att leta möjligheter försöka se relistiskt på det som händer kring mig utan att stoppa undan några känslor.

Av Maria - 24 september 2012 16:01

Talade med kliniken idag om våran misslyckade IVF så vi planerade inför vårat FET har ju en fin blastocyst i frysen som skall få komma tillbaka till mig!
Som tur är har jag rätt kort cykel (22-24 dagar) så nästa mensstart räknas bli den 16 oktober, vul beräknas till dag 7 sedan diskuterade vi det där med att köra på äl-stickor eller att köra på ovitrellspruta för att taima ägglossningen, jag valde att inte lita på min kropp och då blir det ovitrelle sprutan vi kör på.
Så 6 dagar efter ÄL så kommer vi förhoppningsvis få tillbaka en blastocyst som väljer att stanna hos mig.

Skönt att planera framåt!

Av Maria - 24 september 2012 05:44

Att vara ute i skogen en heldag, vi skördade ett par fina liter av trattkantareller och fick även lite gulingar och svart trumpetsvamp.
natoren är verkligen så himmla vacker på hösten, men detta året är det trots datumet mera grönt än vackra färger får se när det blir eld i träden och buskarna.

Ser fram emot med liten spänd förväntan till att ringa kliniken för att planera frysförsöket, vore så himmla kul om vi kunde ta det på denna cykeln, när vi liksom endå har ångan uppe och slippa ett avbrott.

Skall även ringa våran BRF idag för fläkten går lite dåligt tycker jag samt att det känns som lite dålig vetilation i badrummen antagligen samma fel sm senast då dom bytte någon säkring uppe på motorn eller vad det är som sitter på taket.

Återkommer senare idag då jag har besked från kliniken om hur vi går vidare.

Av Maria - 23 september 2012 06:58

Och medela att allt sket sig, då mensen är kraftig som vanligt! Vill planera för att göra ett FET i en ostimulerad cykel med blastocysten som vi har har i frysen.
Vore himmla trevligt om den klarar upptining och att den kanske bestämmer sig för att stanna hos oss och gro fram ett fint plus   
Igår hade vi vänner över på Tacomiddag, de medelade att dom var i vecka 10 igår, blev riktigt glad för ders skull, handen på hjärtat blev jag himmla glad, dom kommer bli så fina föräldrar!
Dom vet dessutom om att vi kör IVF just nu så jag valde att inte medela att detta första försöket inte gick vägen, ville inte ta ifrån dom glädjen av att vänta smått.
Visst blev både jag och Mister avundsjuka, men vi blev inte det minsta missundsamma till deras graviditet.

Iallfall hade vi en trevlig kväll med tacos och sedan blev det lite sällskapsspel och framåt 22 tiden begav dom sig hemåt och vi rastade hunden och sedan kröp vi ner i sängen och kollade lite på TV innan lampan släcktes.

Idag skall vi ut en heldag iskogen med andra vänner, vi tänkte lite svamp och bär jakt, frisk luft och vacker natur och god fika är packad och även lite pastasallad är fixad inför dagen.

 

Presentation

En blogg om våran utredning för ofrivillig barnlöshet, dessutom om våra kommande IVF försök.

Juvelen

Våran resa mot ett barn!

2007-2011: Vi försöker på egen hand!

September 2011:
Remiss för utredning skickas till Sophiahemmet i Stockholm för utredning!

11 januari:
träffar läkaren på sophiahemmet och lägger upp en utredningsplan.
Mister lämnar blodprover!

30 januari - 9 feb: Jag utreds med prover & undersökningar! samt ÅB till läkaren och remiss för IVF!

30 maj:
Inledande besök för IVF!


28 Augusti: IVF 1 (embryo)
Får mens på RD 11   

31 Okt: FET 1 (blastocyst)
Får mens RD 11   

13 Nov: IVF 2
+++GRAVID+++

121212:
Testdag - possetivt!
130102: Inskrivning MVC
130111: VUL på kliniken
130115: Läkarbesök MVC
130204: Nupp
130214: MVC
130215: Blodprov S-Ferritin & Tyeroidea
130227: Läkarbesök på MVC
130228: MVC

130319: RUL
130326: MVC

Bloggar jag följer!

Kategorier

Arkiv

RSS

Tidigare år

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards