Alla inlägg under november 2012

Av Maria - 30 november 2012 08:22

Så ringde Mister mig på jobbet och var jätteglad vi hade fått brev från kliniken:

 
Det blev även denna gången en fin eskimå till frysen, en blastocyst   Så trots det denna IVF:en bara blev 4 st ägg så blev det samma resultat som vid första IVF:en ett i retur och 1 till frysen.
Det ger mig en viss ro att veta att det finns ett litet framtidshopp i ett litet plaströr på kliniken ifall detta inte går vägen.

Idag är det RD 7:
Vid första IVF:en kom de ömma brösten tillbaka denna dagen, dock inte till att göra lika ont som innan dom försvan utan jag beskrev det som PMS ömma som inför Mensen!
Jag har faktiskt lite uppskruvade förväntningar denna IVF:en med tanke på att brösten inte tappat ömhet ännu, dom är så pass ömma att jag inte kan sova på mage, vid IVF 1 kunde jag sova på mage från RD 5!
Jag vet så väl att kommer blodet eller minuset så kommer fallet bli så djäkla hårt iom dessa förväntningar som bara växer i mig för varje dag, men jag känner mig possetiv.
Vid första IVF vad jag superpossetiv, men vid RD 7 började det släppa, vid FET var jag inte alls possteiv inga symptom öht trots Crinonen och Ovitrelle sprutan.
Och vid IVF avtog/försvann alla symptomen vid RD 5!
Förvisso fick vi tillbaka ett 3 dagars embryo vid IVF 1 och vid IVF 2 ett 2 dagars embryo men endå så är symptomen kvar hur jag än räknar, och det ger mig ett enormt hopp.

Och djäklar vad jag hoppas och njuter av detta, och nu hoppas jag alla som ruvar, har ÄP/ET/FET får ett fint pluss i december...
För vi är så himmla värda det, alla vi som genomgår detta är så himmla värda detta! Och ni som väntar på omstart efter nyår, jag hoppas så himmla innerligt att det går vägen för er med att ni får ladda batterierna och bara må gott under julen, släppa allt med IVF, sprutor, vagiatorer och annat som hör IVF till och bara NJUTA av julen, och ladda batterierna ordentligt inför nya året!

Av Maria - 29 november 2012 06:26

Blev så ledsen och chokad igår, även om det var en gammal människa så var hon så pigg det vr oväntat att hon skulle somna in just där just då.
Fridfullt insomnande under natten, alltså så man vil att någon skall gå vidare.


Gjorde mitt absolut bästa igår, men hörde mig själv mellan varven låta rätt oengagerad men då jag upptäckte det så kammande jag till mig, gjorde iallfall mitt jobb och det bra (hoppas jag)


RD 6.
Brösten ömmar fortfarande, vid första IVF:en avtog bröstömheten vid dag 5-6 någon gång och vid feten fick jag aldrig ont i brösten.

Så jag hoppas att de ömma brösten stannar kvar för mig, för i dessa dagar verkar biverkningarna av progrestronet (Crinonen) försvinna för de flesta.
Stannar de ömma brösten stannar ju hoppet kvar, så jag var faktiskt igår en rätt smådiskret bröstklämmare, iallfall på jobbet och utanför hemmet! men hemma kan jag klämma och känna grundligt.


Idag efter jobbet skall jag förbereda inför advent, sätta upp utebeslysning och fixa iordning alla fönster utom köksfönster som jag tar imorgon innan jobbet.
Lite tråkigt att jobba alla fredagskvällar, men jag blir ju van och ställer man upp mycket får man mycket tillbaka fick ju ledigt vid både jul och nyår!

Av Maria - 28 november 2012 07:13

Fick ett så tråkigt och fruktansvärt besked i morse så tårarna rinner, trodde vi skulle hinnas ses vid jul! Mister är ledsen men sammlad, så idag blir det en tuff dag på jobbet.

RD 5:
Ömma bröst
Sover dåligt, vaknar hela tiden

småbruna Crinoneklumpar mellan varven.

Av Maria - 27 november 2012 06:11

Jag har alltid älskat kaffe, gärna 3 stora muggar på morgonen och en mugg till lunchen. Då det blev klart att vi skulle göra IVF så drog jag radikalt ner på koffeinet!
Numera är det 2-3 dl kaffe om dagen och då uteslutande på morgonen, den muggen jag njuter mest av, det kaffe som jag alltid tyckt smakast godast är Gevalia, och förra vinterna hittade jag en ny favorit.
 
Detta kaffe tar jg mellan varven i en fin lite mugg utan vare sig socker eller mjölk, detta ger mig alltid en superstart på dagen.


Idag är det RD 4, igår har det kommit små bruna kluttar av Crinon på toapappret, och idag även lite på hylsan första IVF:en hade jag lite rosa såg jag vid tillbakablick i bloggen, då var det sköra slemhinnor.
Så jag vet inte vad jag skall tro, biverkningarna av Crinonen sitter fortfarande kvar iform av svullna och ömma bröst, vid första IVF:en försvan det vid ruvdag 5!
Dock gör brösten inte extremt lika ont som senast, nu är dom bara ömma, antar att kroppen är smart och vänjer sig!


Hur har ni läsare gjort, vilka livstilsändingar har ni påbörjat sedan IVF:en gjorde intrång i erat liv?
* Mindre kaffe
* Försöker stressa ner
* Tar bara PW då jag är ombytt för det och inte då jag förflyttar mig mellan punkt A och B!

Av Maria - 26 november 2012 05:28

Igår em började mina bröst ömma lite, idag ömmar dom mera!


Det var det samma vid första IVF:en att det blev lite biverkningar av hela behandlingen som kom vid ruvdag 3 för då vi körde FET så tog jag ÄL sprutan och sedan startade jag med crinonen, då fick jag aldrig detta med ömma bröst. Men nu dyker det upp, även att jag har lite ökad törst så jag måste gå upp i kissa på natten.


Igår var det fö full fart, vi var ute och kikade lite i affärer för att se om vi redan nu kunde hitta lite julklappar och lite småsaker hittade vi, bla till julklappsspelet och till lotteriet, samt såklart lite barnsaker =)

Idag är det ny vecka så nya planer och nya aktiviteter och såklart jobb.

Av Maria - 25 november 2012 07:39

känner av crinonen lite nu, konstigt att jag inte kände av det vid frysförsöket för då tog jag ägglossningspruta och sedan körde jag med crinonen.
Nu har jag pyttesmå känningar i brösten, och de är lite svullna (Med betoning på lite)!

Det är ju alldeles förtidigt att känna några symptom ännu, ägget har ju knappt fäst, det enda som känns i det sammanhanget är en enorm glädje att ruva.

Första advent nästa helg, planerar lite julgott att göra blir såklart skumtomtefudgé och saffranskorpor och saffransfyllda chokladpraliner.

Är det någon av mina läsare som har ett recept på Chokladfudgé som blir mjölig i konsistensen och inte seg?

Av Maria - 24 november 2012 08:12

Återförande gick riktigt bra igår fast jag blev tvungen att kissa innan för jag var sprängfylld, kanske inte smart att 1,5 timma innan utsatt tid få panik för att jag inte var kissnödig och då svepte 6 dl vatten direkt, och sedan 30 min senare 3 dl vatten till och i bilen svepte jag lite mera än halva vattenflaskan (5 dl) sedan PANG djäkligt kissnödig och förklarade läget och fick order om att kissa lite försiktigt tills det slutade göra ont!
Man vill ju så gärna göra rätt att man riskerar att göra fel...

Embryologen sa att vi fick tillbaka ett toppen embryo och de andra 2 skulle odlas vidare. Efteråt får man det fina infobladet:
 
Och ett graviditetstest från testlagret.

Dessutom tog vi en folder i receptionen om forskning som vi skall ställa upp i.
 
Studien följer de kortsiktiga och långsiktiga effekterna av IVF av barnet då de har en tendens med lite lägre födelsevikt.
Dom skall även kolla varför vissa har lättare att bli gravida än andra, faktorer som påverkar missfall.

Hur det påverkar oss deltagare är pyttelite:
* Ett blodprov tas innan hormonbehandlingen startar på oss båda, vi får med oss ett rör hem för att ta salivprov.
* Besvarar 2 st enkäter den första vid första besöket svarar på frågor om mig själv och livstilen. den andra ankäten har som syfte att se om man gjort livstilsändringar sedan IVF behanlingen inleddes.
* Vid förlossningen tas prov från: Fostervatten, navelsträng och moderkaka (inget prov tas från barnet)

Att tacka ja innebär att "Uppstart får tillgång till mina Jornaler från MVC och förlossningen och barnets förlossninggs och BVC jornal!

Jag och maken kommer att deltaga om det blir ett tredje IVF.

Ruvdag 1 då?
Känner inget, jag har inte känt av vare sig Ovitrellsprutan eller Crinonen, och jag brukar inte känna av något av det så kommer det några symptom framöver så har andra IVF kanske tagit sig.
Så nu är det den jobbiga väntan som inleds.
Tänker inte tjuvtesta, tidigare ET och FET har jag fått blödning på RD 11 så går vi vidare till RD 13-14 så är det nog kanske svårt att motstå impulserna att tjuvtesta.

Av Maria - 23 november 2012 21:27

3 ägg blev befruktade av 4!

Fick tillbaka ett toppen embryo, de andra 2 skall odlas vidare till blastocyster för att se om de håller måttet för att frysas!

 

Presentation

En blogg om våran utredning för ofrivillig barnlöshet, dessutom om våra kommande IVF försök.

Juvelen

Våran resa mot ett barn!

2007-2011: Vi försöker på egen hand!

September 2011:
Remiss för utredning skickas till Sophiahemmet i Stockholm för utredning!

11 januari:
träffar läkaren på sophiahemmet och lägger upp en utredningsplan.
Mister lämnar blodprover!

30 januari - 9 feb: Jag utreds med prover & undersökningar! samt ÅB till läkaren och remiss för IVF!

30 maj:
Inledande besök för IVF!


28 Augusti: IVF 1 (embryo)
Får mens på RD 11   

31 Okt: FET 1 (blastocyst)
Får mens RD 11   

13 Nov: IVF 2
+++GRAVID+++

121212:
Testdag - possetivt!
130102: Inskrivning MVC
130111: VUL på kliniken
130115: Läkarbesök MVC
130204: Nupp
130214: MVC
130215: Blodprov S-Ferritin & Tyeroidea
130227: Läkarbesök på MVC
130228: MVC

130319: RUL
130326: MVC

Bloggar jag följer!

Kategorier

Arkiv

RSS

Tidigare år

Sök i bloggen


Skapa flashcards