Alla inlägg under februari 2013

Av Maria - 28 februari 2013 06:33

Igår låg ju hjärtljuden på 142-144 slag på liten, senast strax över 150, tydligen är högre hjärljud = med tjej! Nu spelar det iof ingen roll om det blir en pojke eller flicka utan det enda som spelar roll är att allt går bra.
men det är endå kul att det gissa   


Skall ju lämna blodprov igen ibörjan av April, misstänker att det kommer bli var 6 vecka genom hela graviditen för att se att jag inte utvecklar underfunktion i sköldkörteln då jag har höga antikroppar.

 
Jag har sedan barn gått på en privat vårdcentral på annan del av komunen, personalen på labb på den vanliga vårdcentralen är himmla mysiga och trevliga, ingen väntetid att tala om eller så.
Gör inte ont att bli stocken där heller, men har lämnat blodprover där 2 ggr nu och båda gångerna har jag fått stort blåmärke, så undrar om jag kan lämna provet på min vanliga läkarmottagning istället?

Iövrigt har inte spökveckorna trätt in för mig, mår fortfarande illa till och från och vissa dofter får mig att må rejält illa.
Brösten ömmar fortfarande till och från, visst dom gör inte lika ont som i början men jag känner av dom fortfarande.

Ringde dessutom till KS och flyttade ultraljudstiden igår, fortfarande samma dag men jag kunde få en tid senare på dagen så jag inte missar jobbet något vilket känns himmla bra, vill inte missa mera jobb än nödvändigt och hitils har allt gått att lösa med at pyssla lite med schemat eller tiderna.

Idag är sista arbetsdagen innan helgen, sedan är jag ledig 3 dagar och därefter blir det bara att jobba 2 dagar innan det är dags att vara ledig 5 dagar och vi skall iväg på en liten långweekend för att fira att svärmor fyller 60 år vilket känns som ett himmla trevligt avbrott i vardagen.

Av Maria - 27 februari 2013 11:43

Idag uppe med tuppen för att hinna med läkaren och BM på MVC.
Fick ett intyg om att inte jobba så sent, äta järntabletter dagligen och nytt prov på sköldkörteln i början av April!

Sedan in till BM för att lyssna på hjärtljuden innan vi rörde oss hemmåt igen och nu är jag påväg mot jobbet.

Av Maria - 26 februari 2013 06:45

hade ju fått kallelse till KS i förra månaden med tiden till RUL den 19 mars, läkaren kompliterade det ultraljudet med en utökad organscreenng sk riktat ultraljud.
Igår då jag kom hem från jobbet låg ett brev från KS i brevlådan och en nybokad tid till RUL så den gammla var avbokad och den nya tiden är 25 mars!
Så vid rul kommer jag vara i vecka 20 (19+5) alltså halvvägs, och det är en läkare som utför ultraljudet så utöver det vanliga ultraljudet är detta mera ingående.
  
Detta medelande hade barnmorskan lämnat på kallelsen också.

Imorgon är det dags för läkarbesök på MVC igen så håll tummarna att det går bra och att mina depåer inte var tomma och att mitt HB är bättre nu med mera järntabletter och extra mkt järnrik mat.

Av Maria - 25 februari 2013 06:42

Talade med Mister igår om att ena frysen behövde avfrostas (frysbox) och för det fick vi nog vänta till nästa vinter att göra för att det skall vara riktigt kallt så man kan förvara frysvarorna ute.
Men idag landade termometern på modiga -10!
Mina bästa överdragsbyxor får jag inte igen över magen, och det går inte att göra någon lösning med gummisnodd i hållet och fästa i knappen då det är tryckknapp på dessa byxor.

Får hoppas bussen är i tid idag.

Av Maria - 24 februari 2013 07:05

Var lugnt på jobbet igår så jag fick minuskompa mig hem så jag kunde kolla på mello, startlåten med Army of lovers såg jag faktiskt fram emot, dom brukar vara bra, och deras scenuppträdande brukar vara kul och musiken helt ok.
Men jag tyckte faktiskt att dom var totalt kassa igår och bara var en skugga av sitt forna jag.
Dessutom har jag inte hunnit läsa igenom aftonbladet och expressen och sett vilka låtar som gick vidare, för efter att alla bidragen var klara (tror jag iallfall) så somnade jag gott och vaknade sedan vid 23 tiden slog av TV:n och gick och la mig.
För igårkväll hade jag faktiskt tänkt till, innan mello började så duschade jag, borstade tänder och bäddade upp sängen så det bara skulle vara att krassa i sängen när allt var klart (slut)!

Spökperioden har ännu inte kommit till mig ännu, brösten ömmar fortfarande om än inte lika mycket. Illamående till och från och vissa lukter/dofter får mig fortfarande att ulka och vilja kräkas tex ciggaretrök.

Av Maria - 23 februari 2013 08:48

Jag jobbar ju i helgen, men idag börjar jag lite senare så i skrivande stund sitter jag faktiskt vid datorn och äter en järnrik frukost!
 
Fiberhavregryn med torkade aprikoser, och en knäckebrödmacka med massor av leverpastej på.


Då jag kommer hem i nästan läggtid ikväll och skall upp tidigt imorgon så blir det inget onyttigt lördagsgodis ikväll utan jag tog det igårkväll istället.
Jag var en sväng förbi Lidl igår och såg att dom hade chokladrussin så jag köpte en påse utav det och plockade en påse med olika nötter till Mister vid naturgodiset.


Så igårkväll öste jag upp min nyinköpta påse med godis i en skål.
  
Kikade på TV och mummsade dessa supergoda och säkert lika onyttiga godisar.


Efter farmen så stöp jag i sängen, hade ställt klockan på 09 så jag skulle hinna bli klar utan stress idag, tack och lov min vana trogen somnade jg som en stock igårkväll.
Strax efter 7.30 vaknade jag av att det kändes mysko i magen, så upp drack ett stort glas vatten och sedan in på toa...


Tja, för att inte gå in på några detaljer... så behövde jag ju inte oroa mig för järntabletten jag tog igår.

Av Maria - 22 februari 2013 12:06

släkte lampan kl 21.35 igår och tog max 10 min att somna (mest troligen ett par minuter bara) och vaknade kl 08.18 imorse låg och lyssnade på Misters lugna andetag tror inte jag vaknade då han kom hem tidigt i morse.
Men iallfall var det himmla skönt att sova 10,5 timmar inatt hade nog gärna sovit längre men vill inte sova bort en ledig dag heller.
Blev en långsam morgon med en mindre god frukost, det var 3 st skivor hårt paltbröd med lite smör på, en tallrick med fiberhavregrynsgröt med torkade aprikoser på och ½ dl mjölk bara.
Vill försöka få i mig mycket järn på morgonen och efter googlat och tips från vänner bör detta vara en bra frukost.


Påtal om mat så åt jag en favoritmaträtt, jag kan faktiskt lätt bara äta den kalla creamfrechsåsen, men tog även en god sallad till och en bit lax samt kokt potatis.

  
Recptet till bilden:
5 dl lätt creamfrech
1 burk abbas röd rom
hackad röd lök
Smaka av med lite salt!

Laxen är stek i lite olivolja och kryddad med salt och citronpeppar.

Så himmla god och lättlagad middag på nyttiga fisken lax, dessvärre är detta odlad lax i portionsbitar, de färska laxsidorna som dom sålde på Coop var inte bra att äta som gravid pga miljögifterna (rekomenderat 2-4 ggr per år tror jag)  och under senaste året innan vi blev gravid åt vi rätt mycket vättern lax vilket också inte bör ätas för ofta.

När jag väntade min ängel lyckades jag aldrig känna vart livmoderkanten gick, men nu när jag väntar Juvelen har jag inga som helst problem, jag har tom visat och låtit Mister känna vart livmoderkanten går och vi båda tycker det är lika häftigt!

Av Maria - 21 februari 2013 05:57

Fick frågan igår av en kompis om hur länge jag skall jobba och jag har faktiskt småfunderat lite på det fram och tillbaka så i nästa vecka kommer jag att tala med min chef om planerna och efter RUL skall jag maila planerarna om planerna.

Så tanken är väl den att ta ett par semesterdagar i mitten av juni och vara hemma från första Juli fram till förlossningen, talade med Mister om dessa tankar igår och han tyckte det lät som en himmla bra plan. Men med handen på hjärtat känns det lite konstigt att planera så pass långt frammåt, jag har ju min rädsla kvar sedan ängeln att man aldrig vet vad livet har för bahåll och fallgropar i framtiden.

men vi planerar att allt kommer gå bra, för allt ÄR bra fram tills motsattsen bevisats.

 

Presentation

En blogg om våran utredning för ofrivillig barnlöshet, dessutom om våra kommande IVF försök.

Juvelen

Våran resa mot ett barn!

2007-2011: Vi försöker på egen hand!

September 2011:
Remiss för utredning skickas till Sophiahemmet i Stockholm för utredning!

11 januari:
träffar läkaren på sophiahemmet och lägger upp en utredningsplan.
Mister lämnar blodprover!

30 januari - 9 feb: Jag utreds med prover & undersökningar! samt ÅB till läkaren och remiss för IVF!

30 maj:
Inledande besök för IVF!


28 Augusti: IVF 1 (embryo)
Får mens på RD 11   

31 Okt: FET 1 (blastocyst)
Får mens RD 11   

13 Nov: IVF 2
+++GRAVID+++

121212:
Testdag - possetivt!
130102: Inskrivning MVC
130111: VUL på kliniken
130115: Läkarbesök MVC
130204: Nupp
130214: MVC
130215: Blodprov S-Ferritin & Tyeroidea
130227: Läkarbesök på MVC
130228: MVC

130319: RUL
130326: MVC

Bloggar jag följer!

Kategorier

Arkiv

RSS

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards