Alla inlägg under juni 2013

Av Maria - 29 juni 2013 09:25

I förrgår em och under natten till igår var magen hård som ett bowlingklot ville inte alls bli mjuk.
På det sammandragningar så jag var less på konstant ont och obehag kände mig rätt uppgiven och villrådig.

Ringde sjukan som tyckte kom in, ctg kurvan var fin, låg i 25 minuter med den och bebisen mådde jättebra även under de 2 kraftiga sammandragningar jag hade.

Blodtryck och urinprov UA

Träffa läkare som klämde på mage, kände och samt mätte tappen.
Mjuk tapp, kortare än senast men ingen fara.
Läkaren tog själv upp att hon förstod att det måste vara jobbigt och tungt, att vara så i vila nu i 2 månader och har 1 månad kvar.
Vila skall jag fortsätta med samt med Alvedon och Bricanyl dessutom göra som igår, fast redan direkt när ngt är så pass konstigt.

Så jag får fortsätta och njuta och må toppenbra av graviditeten på sofflocket!

Av Maria - 28 juni 2013 07:53

Igår var det koll hos barnmorskan och igår var som vanligt Mister med och på våran mottagning verkar det nästan bara vara mamman som går vilket inte alls är konstigt då alla inte jobbar med så bra schema som Mister (5/4 scema) som gör att han är ledig många vardagar.


Vikt: +21

Blodtryck: 110/75
Hjärtljud: 144
SF-mått: 33
Glukos: 4,6
HB: 105

Så det blev att köpa nya järntabletter på vägen hem för att ta tabl morgon och kväll i en vecka och sedan en gång om dagen.


Bebis ligger jättelångt ner i bäckenet så hon förstår känslan av jättesvullet underliv och som om en Melon håller på att trilla ut. Hon tycker även att vi kan åka iväg på bröllopsdagstripp till uppsala det är nära och bra till ett sjukhus, och om allt känns bra även en tripp med husvagnen till uppsala också.


BB väskan skall också packas tycker BM för bebis kan titta ut när som eller på planerat snittdatum, och dessutom skall jag ringa till DS och höra hur länge jag skall äta bricanylen, om den skall tas fram till snittdatum eller om jag skall sluta runt vecka 35+0!


handlade även lite igår, hämtade ut jättesöt gratisbody från Lindex.
 
En liten omlottbody tog jag kan vara skönt att ha några flera sådanna, vdare köpte vi en gullig jensdräkt i omlott också.
 

Sedan in på apoteket för att köpa nappflaska, amningsnapp, BH inlägg, och bröstvårtskräm samt järntabletter. sedan hem via lidl där jag köpte en hudkräm till ansiktet och väl hemma hade brevbäraren med sig ett paket till mig med amnings BH som jag köpt från nätet.


 

Så väskan är nu packad!

Av Maria - 27 juni 2013 08:59

Igår var vi på KS och hade ultraljudet för att se hur bebisen växter!
Normalt med ett extra ultraljud vid IVF.
Bebisen låg med huvudet neråt, moderkakan i framvägg, normalt med fostervatten tja, allt var helt enkelt bra.
Bebisen gapade, lipade och sög på tummen.

Beräknad vikt på bebis var 2150 och bebis vägde 2277 i beräknad vikt, vilket ger 5,9% över kurvan!
Beräknad slutvikt i vecka 40+0 är 3650g!

På diagramet på bilden ser ni hur bebis är placerad på kurvan, påminner om SF mått kurvan, och bebis ligger på båda kurvorna lika.

Av Maria - 26 juni 2013 08:38

Idag gick vi in i vecka 34 och har alltså gått 33 fulla veckor!

 

Bebisen rör sig jättemycket och mest hela tiden vilket är skönt för då vet man att allt är ok där inne i magen.

Idag skall vi till KS på TUL, stackars Mister har jobbat i 5 nätter så han får inte mycket vila idag innan vi skall åka iväg mot sjukan.
Min magkänsla säger att det är mycket bebis i magen och SF måttet är lite falsk, men det får vi se idag... eller absolut senast 7 aug!


I förrgår hade jag det rejält besvärligt med sammandragningarna och var i kontakt med förlossningen och följde deras råd och det fungerade

(Jättevila med bricayl, bara upp och kissa) så lugnade sammandragnngarna ner sig mot kvällen och jag fick sova hyffsat bra men på 2 alvedon.


Det slog mig då att 7 aug är det absolut senaste datumet bebis kommer titta ut, fram till vecka 35+0 försöker de stoppa förlossningen, därefter är det bäst att bebis får komma.

 
Så för att slippa panik i framtiden så bäddade jag bebis säng igår och sedan la jag faktiskt ett underlakan över hela sängen för att hålla damm och ev hundhår borta.

Första tiden kommer han ligga i babynestet i spjälsängen för att ha det trångt och mysigt.

Imorgon är det dags att gå till BM.

Och dessutom börjar det dra sig ihop till bomullsbröllopsdagen skall kolla upp hotell och lite annat mysigt som skall planeras tills dess =)

Av Maria - 24 juni 2013 08:44

Mister jobbade som vanligt midsommaraftonen, då det är en rörlig högtid och Mister har ett fast 5/4 schema så har det oturligt nog blivit så.
Men det possetiva är att det fasta schemat gör att han är ledig 5 jular på raken för att jobba 5 st sedan :-/

Iallafall, Mister är inte ensam om detta schemat och en kollega till honom är dessutom en gemensam vän, så det blev lite trevligt firande här hemma endå med sill till förätt och grillat, prinskorv och köttbullar till varmrätt för att avrunda med en god jordgubbstårta.
Mister och kollegan åkte vid 19 tiden och jag la mig i soffan och kollade på film.

Dagen efter var jag verkligen helt under isen.
Vaknade drack kaffe och åt frukost, la mig och sov mellan 8.45 och 11.
Dåligt samvete då jag vakna och tog en promenad med hunden och vilade i en skogsslänt och var inne igen strax efter kl 12.
Fixade lite lunch (grillad lax och sallad) och la mig igen och vila och sov då mellan 13 och 14.50 klev upp drack lite tassimokaffe ihopp om att bli piggare.
Pratade med Mister som nyss klivit upp och han tyckte vila, jag fixar maten.
La mig igen kl 15.15 sov till 17 och utfodrade 4-fota, duka och satt med mister vid grillen.

Då han åkte till jobbet slummra jag i soffan till 23 innan jag la mig och sov hela natten.

Aldrig varit med om liknande trötthet som frisk?

Igår var jag som vanligt.

Av Maria - 20 juni 2013 08:51

Känns både skönt och tråkigt att vara hemma igen, Mister börjar ju jobba igen på midsommar så på dagen kommer en kollega till han och äter middag och sedan åker dom till jobbet vid 18.30-19 tiden så det blir ju lite firande endå.
Hemma var vi vid bra tid igår så redan klockan 15 var allt tvättat och på tork, husvagnen tömd och ren.


Vi handlade lite då vi var iväg, så handen på hjärtat denna månaden som kommer har vi satt shopingförbud på oss gällande saker till bebis!
Vi har ju handlat dels ett startpaket på blocket och sedan snubblar man ju över lite fina saker så fort man är ute,och inte blir det bättre av att man hamnar på ett "lågprisland" av kläder.
  
Byxorna är faktiskt från REA på Åhlens men bodyn är från lågris stället, båda plaggen är i strl 68!

 
Detta handlade Mister då han var ute och snurrade på egenhand! dessa är också i strl 68.


 
Det fanns ju hur mycket söta plagg som helst i Alfons Åberg serien så man blev nästan helt sjuk.

  
Gillar dessa 2 roliga bodyar =)

Vi var även inne på Jysk och kikade och där blev det massor av kräkhandukar/tvättlappar då ett storpack var billigt i härlig froté. Så dessa skall tvättas och tummlas så dom blir extra mjuka och fina.

Badade inget då vi var iväg, tanken var att göra det men det var lite för kallt för mig, men då jag endå skulle ner till bryggan så passade jag på att trampa ner i min bikini.

  
Magen har fått lite volym nu.

Iövrigt så verkar bebisen vara mycket aktiv liten krabat, han bökar och buffar nästan konstant i magen och har jag inte känt onom på 2-3 timmar blir jag jätteorolig för att det oftast räcker med att stanna och känna efter.
Bebis rockar även loss på nätterna och väcker mig och jag blir då vaken en timma, oftast väcker han mig vid 4 tiden och rockar till 5 tiden!

Önskar er alla en trevlig Midsommar!

Av Maria - 19 juni 2013 08:29

Har haft en helt underbar vecka med husvagnen och miljöombytet har gjort himmla gott och så mycket lättare att vila och ta det lugnt!
Mister har skämt bort mig rejält och kört all markservice.

Och idag ny vecka, skulle bebis komma nu räknas han bara som prematur :-)
Nu skall vi bara förbi vecka 35+0 då stoppar man inte förlossning om den kommer igång, utan då anses det som bäst för bebis att komma.

Av Maria - 16 juni 2013 16:28

Jag verkligen älskar husvagnslivet och njuter för fullt och kan verkligen finna ro i att bara vara och vila!

Vi är inte långt från sthlm utan i uppsala län.
Behöver vara nära vårat hemsjukhus ifall det händer ngt.

Vi har även passar på att äta en himmla god ute lunch på Statt!

Även lite (mkt???) shoping av bebiskläder.

 

Presentation

En blogg om våran utredning för ofrivillig barnlöshet, dessutom om våra kommande IVF försök.

Juvelen

Våran resa mot ett barn!

2007-2011: Vi försöker på egen hand!

September 2011:
Remiss för utredning skickas till Sophiahemmet i Stockholm för utredning!

11 januari:
träffar läkaren på sophiahemmet och lägger upp en utredningsplan.
Mister lämnar blodprover!

30 januari - 9 feb: Jag utreds med prover & undersökningar! samt ÅB till läkaren och remiss för IVF!

30 maj:
Inledande besök för IVF!


28 Augusti: IVF 1 (embryo)
Får mens på RD 11   

31 Okt: FET 1 (blastocyst)
Får mens RD 11   

13 Nov: IVF 2
+++GRAVID+++

121212:
Testdag - possetivt!
130102: Inskrivning MVC
130111: VUL på kliniken
130115: Läkarbesök MVC
130204: Nupp
130214: MVC
130215: Blodprov S-Ferritin & Tyeroidea
130227: Läkarbesök på MVC
130228: MVC

130319: RUL
130326: MVC

Bloggar jag följer!

Kategorier

Arkiv

RSS

Tidigare år

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards