Alla inlägg under oktober 2014

Av Maria - 15 oktober 2014 10:11

Max har ju börjat gilla att kludda på papper!
Så vi begav oss till centrum för att köpa A3 papper och fingerfärg för att pyssla lite i köket mellan middagen och kvällsbadet.

På centrum blev jag förföljd av ordningsvakterna tills dom såg att jag var i sällskap av en städad man med barn.
Rör mig som en fylla eller missbrukare.

Iallafall blev det fingerfärg och papper inköpt och efter maken och Max lekt ute i 1.5 timma och sedan ätit middag så plocka jag fram papper och la upp lite färg i 3 olika skålar.

Började lite försiktigt att peta i skålarna och dra fingrarna på pappret.
Blev mer och mer frimodig och till slut kladda han runt med hela händerna i skålar och papper.

Då började vi ana koncekvenserna av fingerfärgen när ena hunden började bli färgglad.

Barnet började även bli kladdig i ansiktet och inte bara papper och händer.

Sedan blev det väldigt mycket kladdigare och barnet började bli trött.

Stolen, bordet och barnet full av färg och hundarna skickade vi ut på baksidan med varsitt ben så dom inte skulle bli kladdigare än nödvändigt.

Så efter färglek blev det bad och sedan var han riktigt mossig och trött då han röjde runt rejält i poolen.

Så kl 20 slocknade han, och vaknade vid kl 00 för tappad napp och kl 6.20 vaknade maken och trodde ngt var fel då han inte vaknat något under natten.
Men han var bara jättetrött och sov 15-20 min till innan han vaknade med ett leende på läpparna.

Idag blir det förhoppningsvis MR läkaren sa att jag kommer bli inringd antagligen på tisdagen eller onsdagen för att göra en akut MR.

Bilden på MR lånad från googel!

Vidare har jag fastnat på en podd!
Lyssnar så fort jag får möjlighet vilket är mycket.
Podden är IVF podden och läkaren som är med är den läkaren som utredde oss 2012!

Så skall ni göra IVF eller har ni gjort IVF så lyssna på podden.

Av Maria - 14 oktober 2014 11:01

Yrseln och illamåendet är kvar, var på Öron Näsa Hals igår och uteslöt att orsaken satt i ngt öra.
Dock hade jag possetivt impulstest åt båda hållen.
Är man frisk skall man ha ett negativt test, och har man inflamation på balansnerven har man possetivt åt ena hållet bara (tror det är åt det sjuka örat?)
Men jag hade åt båda hållen.

Måste ge ett fång rosor till all underbar personal på ST Göran sjukhus.
Iallafall så remiterade ÖNH läkaren mig till akuten, och gick sedan på rond för att prata med en kollega på nevrologen.

Fick träffa henne efter 1 timma på akuten, undersöktes och hon medelade att hon ville undersöka balanscenter på mig så endera idag eller imorgon skall jag göra en akut MR och jag är inskriven på en avdelning.

Max då?
Mera vild än tam, springer runt över allt, klättrar runt och allmänt lever loppan.
Igår var det även ÅB på astrid lindgrens sjukhus för att kolla upp ärret i pannan/hårfästet.
5 min hos dr, ok stämpel och remiss till hud!
Mao fortsättning följer.

Av Maria - 13 oktober 2014 08:54

Idag har Max återbesök på sjukan för sitt ärr i pannan/hårfästet!
Det syns inte nu pga att allt hår ligger över den.
Men skall han tex ha snaggat blir det en stor missfärgad fläck på 1*3 cm som är hårlös.
Så det skall bli remiss till plastikkirurgen.

Jag då?
Mår fortfarande uselt, världen är inte stilla och jag mår illa!
Maken vabbar och jag kör halvliggande ryggläge där jag kommer åt!

Av Maria - 11 oktober 2014 11:37

Fick yrsel och illamående i onsdags em/kväll!
Det hängde kvar under torsdagen och på em ringde jag husläkaren som inte hade några tider kvar utan hänvisade till närakuten/lättakuten.
Ringde dit och dom har tidsbokning via 1177!

Fick tala med en otrevlig kvinna som knappt lät mig tala till punkt.
Kändes som om jag gjorde fel som ringde.
Sa då att jag blivit hänvisad dit från husläkaren.
Då bokade hon in mig med orden "ja, ja du får väl en tid då men stäng inte av mobilen! Vi kanske avbokar dig"

Pratade med maken och sa att jag inte alls kände mig bekväm med dom.
Ringde och avbokade tiden för att ringa husläkaren dagen efter.

Ringde och fick en tid på em.
Kom dit och fick träffa läkaren som undersökte mig samt ställde massor av frågor.
Jag va spastisk? I reflexerna på ena sidan...

Läkaren prata lite om fynden och sa att jag skall till akuten för närmare undersökningar.
Blev rätt ledsen, och tänkte att detta lär ta hela kvällen och saknade redan Max så det gjorde ont!
Men tänkte att jag skulle få träffa honom när maken körde in mig iallafall.

Men då sa läkaren att jag skulle åka ambulans därifrån, och jag blev livrädd och jätteorolig.

Då mitt sjukhus hade intagningstopo på akuten så blev det ST:göran.

På akuten fick jag träffa läkare nr 1 direkt!
Sedan efter 10 min läkare nr 2 och 3 som ställde massor av frågor och undersökte mig lite.
Och efter 15 min kom läkare 2 tillbaka och gjorde jättegrundlig undersökning.
Efter 40 min var läkaren tillbaka och sa att prover var bra och undersökte lite till och sa att dom uteslutet allt farligt och att yrseln kom från örat.
Jag blev så glad att jag grät och jag fick åka hem med order om att komma tillbaka om jag började kräkas eller fick huvudvärk eller tryck.

Skall till öron, näsa hals i början av veckan.

Av Maria - 9 oktober 2014 14:19

Hade öppethus i söndags så jag och en kompis med sin son åkte dit!

Vi började med att kolla in i en ambuland och sedan klättra på lite olika brandbilar, vi fick även åka brandbil med syrener och tuta samt blåljus på, Max och hans vän tjöt av glädje!

Kom på lite sent att jag inte fotat något så jag fotade Max och Liams till att börja med fina sammarbete.

När vi gick till brandstationen ville liam springa långt före vilket han inte fick då det finns vägar där, då såg jag att Nellys flexikoppel låg under vagnen

Efter brandstationen gick vi till vikingagården och kollade på hur vikingar bodde och kikade på djuren.

Max tyckte det var himmla kul att jaga hönsen, som efter ett tag ledsnade på att ha en tultande 1 åring i hälarna began sig till tryggare marker.

Klappa fåren var himmla mysigt tyckte Max och kallade dom för vovve :-)

Han passade även på att klättra lite på stenar innan vi lämnade gården för att besöka lekparken.

Sedan hem till mig och låta dom små röja inne och käka mellis innan dom gick ut och lekte i 2 timmar medans jag fixade middagen.

Läppen/såret läker på riktigt bra.

Och häromdagen blev han bjuden på glass på öppnaförskolan

Det var nämligen internationella barndagen.

Efter öppnafsk gick han t/r genom hela centrum och halvvägs hem, vilken ork och energi.

Igår fick han ett nytt garage och han är helt lyrisk!

[Bild]

Han verkligen älskar bilar, och dom i kombination med garage är helt enkelt oslagbart!
Att det åandra sidan tog maken 1 timma att montera det och mig en hel evighet att sätta dit 74 st klistermärken!
Men att se hans glädje gör det helt klart värt slitet.

Av Maria - 2 oktober 2014 13:28

Max har nu missat 2 st babysim på raken, båda gångerna pga förkylning och jobbigt med andningen som han får Bricanyl för.
Skall försöka fåtag i simmskolan imorgon och se om vi kan hoppa av kursen och kliva på den igen nu i slutet av oktober.

Så tisdag vid lunch åkte vi ut till Bro för att träffa lite vänner för hundträning och umgänge, och Max kom underfund med att det är ändå rätt nice att gå istället för att krypa, det gör inte lika ont i knäna så för första gången blev fördelningen krypa 10% och gå 90% av tiden annars har det varit tvärt om!

Efter hundträningen blev det veterinären för jyckens tass som resulterade i ytterligare en ny kur antibiotika.
Sedan hem till mamma på middag!

Igår var vi ute och utforskade framsidan då snubblade plötsligt Max och föll mot en bänk och slog i munnen, dessvärre rätt illa!

Jag fick panik då jag såg allt blod, hela munnen var full av blod, och hakan så han blödde från 2 ställen!

Maken var inte hemma så jag sprang hem till en kär granne och tillika 3 barnsmor och det yngsta barnet är en favorit för Max!
Hon hade även sin trevliga svärmor på besök från holland (9 barnsmor så det fanns ju gott om råd)

Grannen tog Max och torka och kollade honom medans jag försökte bestämma mig om jag skulle svimma, kräkas eller bryta ihop.

Grannen vände sig mot mig och visade det större såret i läppen på insidan, där hade 2-3 tänder gått in och så visade hon precis under läppen på utsidan vart 1 tand kommit ut!

Hem och ringa maken som nästan var hemma, ringa 1177 som bad mig avvakta!

Lagom tills maken klev in så var Max lugn igen och blödningen stannat av dock var Max fortfarande småledsen och knorrig samt blodig!
Så han fick ta sig ett bad och då blev allt frid och fröjd igen.

Där ser man blåmärket som blev där tanden kom igenom!
På bilden fullt fokuserad på drömmarnas trädgård som är en del av godnatt rutinen!
Pyjamas och nattblöja sätts på, vatten eller välling ges och slutligen tandborstning.

 

Presentation

En blogg om våran utredning för ofrivillig barnlöshet, dessutom om våra kommande IVF försök.

Juvelen

Våran resa mot ett barn!

2007-2011: Vi försöker på egen hand!

September 2011:
Remiss för utredning skickas till Sophiahemmet i Stockholm för utredning!

11 januari:
träffar läkaren på sophiahemmet och lägger upp en utredningsplan.
Mister lämnar blodprover!

30 januari - 9 feb: Jag utreds med prover & undersökningar! samt ÅB till läkaren och remiss för IVF!

30 maj:
Inledande besök för IVF!


28 Augusti: IVF 1 (embryo)
Får mens på RD 11   

31 Okt: FET 1 (blastocyst)
Får mens RD 11   

13 Nov: IVF 2
+++GRAVID+++

121212:
Testdag - possetivt!
130102: Inskrivning MVC
130111: VUL på kliniken
130115: Läkarbesök MVC
130204: Nupp
130214: MVC
130215: Blodprov S-Ferritin & Tyeroidea
130227: Läkarbesök på MVC
130228: MVC

130319: RUL
130326: MVC

Bloggar jag följer!

Kategorier

Arkiv

RSS

Sök i bloggen


Skapa flashcards