Direktlänk till inlägg 3 juni 2012

HSS och HSG!

Av Maria - 3 juni 2012 12:08

Den 30 januari var det dags att lämna blodprov då min menstration hade startat jag ringde även till Sophiahemmet för att boka tiden för HSS och för dom skulle skicka iväg remissen för HSG så jag kunde göra den också denna cykel.

Fredagen den 3 fabruari var det dags för att göra HSS på sophiahemmet, Mister och jag var ute i god tid och jag hade enligt ordination tagit en alvedon innan.
Fick träffa ytterligaren en mycket trevlig och tillmötesgående gynekolog som förklarade att hon skulle föra in en kateter i min livmoder fylla upp den med koksaltlösning och sedan kolla formen på livmodern med ultraljud.
Att sätta katetern gick snabbt och smärtfritt och när hon sprutade in lösningen spände det rätt rejält och en snäll sköterska höll mig i handen.
Jag tappade begrepp på tid då det gjorde småont och det var en rätt utlämnad possition där i gynstolen.

Efter ett tag frågade jag iallfall om allt såg bra ut för tystnaden kändes besvärande, som svar fick jag ett Nej det såg inte normalt ut det var något avvikande i min livmoder.

undersökningen tog betydligt mycket längre tid än normalt och dom kunde inte säga vad det var för förändring men troligtvis godartad och troligtvis var den inte boven till våran ofrivilliga barnlöshet.
(Nu i juni/juli skall dom gå in med en kamera i min livmoder och se hur allt ser ut där inne för att se vad förändringen är för något så jag återkommer till den vid ett senare tillfälle)

Måndagen den 6 februari var det dags för HSG på Odenplan.
Trevlig sköterska men en rätt kall läkare genomförde undersökningen, sa innan att jag var lite nervös och läkaren svarade att han gjort 1000 tals sådanna här undersökningar och det var inget att oroa sig för!
Svarade lite sårat att det var första mig och jag fick som väntat inget svar.

Sedan började strulet, han fick inte katetern på plats utan höll på i 25 minuter för att få den i läge han sprutade in vätskan och tog bilden drog ut katetern och kollade på bilden och nä den blev visst inte bra och han behövde föra in en ny kateter   
Blev inte så himmla glad av det beskedet och kände tårarna bränna bakom ögonlocken och försökte återigen slappna av så mycket det gick och mentalt flytta mig till en annan plats.
Efter 10 minuter var katetern åter igen på plats och vätskan spolades in och "mensvärken" var åter igen ett faktum.
Bilden blev han störtnöjd med så det kändes helt klart värt besväret.
Äggledarna var iallfall öppna.

 
Lite glad blev jag faktiskt då läkaren skrev ut bilden så jag kunde ta med den hem så jag kunde visa Mister bilden som tyvärr inte kunde följa med som stöd på denna undersökningen.

När denna undersökningen var gjord var det dags att ringa till Sophiahemmet igen för att boka in tid till läkaren för att få svar på blodprover, spermaprov, HSS samt HSG!

Mer om det i nästa inlägg!

 
 
Ingen bild

Onskanomattbligravid.blogg.se

3 juni 2012 14:08

Ja det är det man får försöka med även om det inte är det lättaste alltid! Har ni vart på infomötet än? Isf ska ni göra kotta eller långa? Det är helt ok att länka! :)

 
Ingen bild

Onskanomattblgravid.blogg.se

3 juni 2012 18:21

Okej! :) samma som mig! Vilka mediciner ska du ta? :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 26 januari 2015 21:45


oj så konstigt det kändes att kliva upp och ha en tid att passa! Klev upp 05.45 och drack kaffe och åt frukost, jag har en fruktansvärt lång startsträcka på morgonen då jag har svårt att somna. Det blev ju inte galet många timmar sömn inatt, tog up...

Av Maria - 23 januari 2015 10:44

i lördags morse begav vi oss iväg på långresa för makens farmor gått bort och det var dags för begravning. Förr om åren tog resan 3,5 timmar, nu när vi åker tar det betydligt mycket längre tid då Max blir rastlös av att sitta för länge, vi planerar ...

Av Maria - 14 januari 2015 10:09

Efter babysimmet igår var vi bara hemma och vände i princip innan vi åkte ner till öppna förskolan och var där till 15.30 för att sedan bege oss hemmåt så Max fick röja med sin far innan jobbet. Mister är flyttad till annat ställe de 2 första nätter...

Av Maria - 13 januari 2015 12:09

När egon drog in fick vi mera snö, underbart! Mister såg sin chans att förena nytta med nöje för sin tjänstehund! Så fram med dragselen och så begav vi oss ut på en dragtur, Max tyckte det var superkul att åka pulka bakom Vidar. Turen gick till en...

Av Maria - 11 januari 2015 11:32

Det vräkte ner snö igår, på bara 2 timmar kom det runt 1 dm. Tyvärr är det töväder idag, men det hindrar inte oss att gå ut och roa oss i snön. Max hade väldigt bråttom till backen idag så jag fick springa ikapp honom. Han ville inte åka pulka upp...

 

Presentation

En blogg om våran utredning för ofrivillig barnlöshet, dessutom om våra kommande IVF försök.

Juvelen

Våran resa mot ett barn!

2007-2011: Vi försöker på egen hand!

September 2011:
Remiss för utredning skickas till Sophiahemmet i Stockholm för utredning!

11 januari:
träffar läkaren på sophiahemmet och lägger upp en utredningsplan.
Mister lämnar blodprover!

30 januari - 9 feb: Jag utreds med prover & undersökningar! samt ÅB till läkaren och remiss för IVF!

30 maj:
Inledande besök för IVF!


28 Augusti: IVF 1 (embryo)
Får mens på RD 11   

31 Okt: FET 1 (blastocyst)
Får mens RD 11   

13 Nov: IVF 2
+++GRAVID+++

121212:
Testdag - possetivt!
130102: Inskrivning MVC
130111: VUL på kliniken
130115: Läkarbesök MVC
130204: Nupp
130214: MVC
130215: Blodprov S-Ferritin & Tyeroidea
130227: Läkarbesök på MVC
130228: MVC

130319: RUL
130326: MVC

Bloggar jag följer!

Kategorier

Arkiv

RSS

Tidigare år

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards