Alla inlägg under september 2013

Av Maria - 13 september 2013 08:54

Händer oftare och oftare att Max sover 4 timmar då vi lägger honom och han somnar för natten mellan kl 21-02 oftast runt 00!

Igår somnade han kl 23 och sedan sov han till 3 och då åt han båda brösten och fick en ny blöja och sedan somnade han om.

Kl 5.30 vaknade han nästa gång i värdens ilvrål och jag sprang upp och tände nattlampan och ser då att Max har ett stadigt tag i sitt hår och drar rejält vilket såklart gör jätteont.

Efter den "olyckan" och ren blöja och lite tröst tutte sov han till kl 8!

I skrivande stund halvligger vi i soffan nere & Max ligger skrattande i mitt knä och strax skall han läggas ner i gymmet så jag kan intaga lite frukost!

Av Maria - 10 september 2013 19:26

Idag var vi på BVC och deras drop in tid!
Herre djävlar vad folk det var, vi fick sitta och vänta i över en timma i ett väntrum där der låg en tung lukt av bajs (större barns som äter riktig mat)!
Byter inte folk blöja på barn direkt då dom märker att barnet gjort i blöjan?

Iallafall idag är Max 4 veckor och 6 dagar gammal och äter och växer jättebra!
Vikt: 5930g (4050)
Längd: 60 cm (52)

Max ligger på översta viktkurvan och näst högsta kurvan för längd!

BVC är nöjda med hur han växer så nu behöver inte vi komma ner förren läkarbesöket 9 okt.
Vil vi så får vi, men inget tvunget liksom.

Han fick ligga på mattan medans jag borstade tänder.
Han låg nöjt på mage och tränade nacke och rygg som han nu är riktigt duktig på, orkar hålla bröstet och huvudet uppe i en hel minut nu och även vrida på huvuder i det läget.

Iallafall då tänderna var borstade kommer jag ut och finner det lilla livet på rygg???

Bild från igår då han ligger och tränar och kollar in sin närmiljö.

Av Maria - 8 september 2013 12:01

De största på marknaden avseende blöjor är ju Libero och Pampers båda har man fått prover på i olika paket och båda har sina för och nackdelar.

Så vi köper helt enkelt det som är billigast och på kampanj.
Libero luktar inget konstigt då det kommer kiss i dom men är sträva och hårda tycker jag.

Pampers är mjukare och ser ut att ha bättre passform men kan läcka och luktar lite.

Willys egna blöjor skall tydligen vara bra, någon som testat dessa?

Max är en bajsmaskin och bajsar massivs av ggr per dag!
Oftast är det bara lite men 1-2 ggr om dagen är det rejäla lass.
Även om han oftast bajsar lite så skall ju blöjan bytas direkt så det går åt en hel del blöjor hos oss.
Det blir även en del tid vid skötbordet och jag måste bara säga att jag verkligen älskar vårat skötbord, och nu är allt planerat och placerat optimalt förr oss.

Max fick rätt hastigt uppkommna blöjutslag, eller snarare utslag av avföringen som kommer.
Började med betanphen och det blev ngt bättre.
Men Camilla på BVC tipsade om denna salva och vilket mirakelmedel helt strålande resultat på bara ett par dagar.

Kommit underfund med att det är perfekt tid att blogga med mobilen vid amningen.
Förenar nytta med nöje helt enkelt!

Av Maria - 7 september 2013 10:17

Här är vi bara ett par timmar gammal, vi har kommit upp ifrån uppvaket och är på avdelning 16!
Har massor av bilder från både uppvaket och opsalen men vill inte offentliggöra dom!

Nacken och ryggen är riktigt stark och stabil stundtals kan inte annat än att bli glad över våran lilla gosse!

Avslaget är fortfarande kvar, rött blod kommer till och från under dygnet "rejälare" blödning så bindan måste bytas, men det är nog mindre mängd som kommer nu, och kanske inte lika ofta som för en vecka sedan.
Vore så skönt att slippa ha en binda på mig 24/7 nu.

Igår sov Max väldigt mycket på dagen och vaknade till vid 19 tiden och var vaken och åt typ varje timme, kanske tätare och även båda brösten mellan varven.
Kl 00.08 gav jag upp tog babynestet från spjälsängen och la det i Misters säng bytte blöja la Pigg och vaken Max där och somnade med en hand på hans ben.
Kl 1 vaknade jag kissnödig och la Max i sin säng sedan somnade jag om och vaknade av ett ivrigt smackande ljud kl 3.50

Bytte blöja och matade lillen som 4.05 somnat om med tutten i munnen efter 10 min amning.

Så stoppa ner lillen i sängen och vaknar 6.45 av en brakskit, det smattrar i blöja.
Så Mister som precis kommit hem hörde ljudet och bytte blöja och la honom på bröstet på mig.

Vi småpratade och Max somnade med tutte i munnen efter 15 min amnde.

Jag var trött men tyvärr vrålhungring så upp och la max i hårdliften för vidare sömn och sedan åt jag frukost och plockade lite i köket, duschade och sedan la jag mig på soffan med lite kaffe.
Kl 9 vaknade lillen till igen.

Just nu passar jag på att blogga under amningen sedan blir det en promenad i solen!

Uppkommna på avd liggandes på Misters bröstkorg!

Av Maria - 6 september 2013 08:55

Jag har vänner som inte kunnat att utan efter ca 1 vecka har de börjat med flaska, deras bebisar sover hela natten utan mat medans våran lilla älskling vill äta varannan, var tredje timma även nattetid.
Där imellan sover både han och jag bra iof.

Matkoma efter en av nattens amningar.
2 dagar på raken har jag klivit upp och vaknat efter kl 8!
Detta för att Mister kommer hem från jobbet och tar Max och skulle han vara hungrig får han 30 ml ersättning (iof inte behövts men endå)!

Nu inatt har jag sovit extremt många timmar, Max somnade för natten strax innan 22 och kl 22.30 släckte jag och somnade direkt och upp klev jag kl 8.10
Max åt 3 ggr inatt och var vaken totalt 2 timmar vilket ger mig en sömntid på 8 timmar mästan!

Iveckan skall vi till BVC för vägning och mätning igen, han växer så himmla snabbt men så härligt att ha en välmående liten kille.

Han ler, mycket och ofta men så svårt att få på bild såd detta halva får duga!

Av Maria - 2 september 2013 10:16

Ett par dagars bloggfrånvaro, dagarna springer iväg och jag trivs så himmla bra som mamma!

Vi var till BVC i fredags, Max käkar och växer ordagrant.
Födelsevikt 4050 nu 5200
Längd 52 nu 58 cm!

Att vägas gillar vi inte, en av få gånger som han är riktigt arg på.

Sömnen är fortfarande bra, kvällspigg och morgonpigg!
Vaken tid ligger vi och tittar och tränar styrkan i kroppen.
Nacken börjar bli riktigt stark nu.

Ler gör vi också, oftast med stängd mun, där ser ni hur redig han är!
Vi håller på att göra oss klar för 60 års bjudning och Max sitter och iaktar bara.

Klädsel för 60 års kalaset!

 

Presentation

En blogg om våran utredning för ofrivillig barnlöshet, dessutom om våra kommande IVF försök.

Juvelen

Våran resa mot ett barn!

2007-2011: Vi försöker på egen hand!

September 2011:
Remiss för utredning skickas till Sophiahemmet i Stockholm för utredning!

11 januari:
träffar läkaren på sophiahemmet och lägger upp en utredningsplan.
Mister lämnar blodprover!

30 januari - 9 feb: Jag utreds med prover & undersökningar! samt ÅB till läkaren och remiss för IVF!

30 maj:
Inledande besök för IVF!


28 Augusti: IVF 1 (embryo)
Får mens på RD 11   

31 Okt: FET 1 (blastocyst)
Får mens RD 11   

13 Nov: IVF 2
+++GRAVID+++

121212:
Testdag - possetivt!
130102: Inskrivning MVC
130111: VUL på kliniken
130115: Läkarbesök MVC
130204: Nupp
130214: MVC
130215: Blodprov S-Ferritin & Tyeroidea
130227: Läkarbesök på MVC
130228: MVC

130319: RUL
130326: MVC

Bloggar jag följer!

Kategorier

Arkiv

RSS

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards