Alla inlägg under maj 2013

Av Maria - 15 maj 2013 07:45

Svägerskan gav mig ett tips på vad som fungerar på kramp i vaden då man är gravid!

 
Nämligen 1-2 dl av läsken Grappo oc en banan innan sänggående, desperat som man är provade jag såklart tipset och tro det eller ej, men det fungerade.


I övrigt har jag nu ätit Bricanylen så pass "länge" att jag slipper de värsta biverkningarna vilket är riktigt skönt, men skönast hade det såklart varit att slippa bricanylen helt och hållet.
Men sammandragningarna är kvar, så fort jag är uppe för mycket så det blir till att forsätta inslagen bana med att vila det mesta av dagarna och ta min lilla lugna promenad en gång om dagen, en promenad på 1,5-2 km är en droppe i havet för mig, men bättre än inget.


 

Ny vecka idag igen, det går sakta men säkert framåt endå trots vilan och att dagarna känns att krypa fram.

Men idag blir det miljöombyte, vi skall åka till annan ort, hälsa på Makens föräldrar i ett par dagar och hämta ut husvagnen ur vintervilan, så det blir riktigt skönt med lite miljöombyte, andra soffor att ligga på, andra trädgårdar att spana ifrån osv.

Av Maria - 13 maj 2013 08:41

Tiden går, om än väldigt sakta slår ihjäl dagarna mestadels liggande och läsandes går väl en bok om dagen så tur att man har en padda och vänner som lånar ut sitt lånekort så jag kan låna mera böcker en de 3 man får låna i veckan i e-format.

Blir såklart en hel del TV tittande också och jisses vad mycket fängslande "skräp" det visas på TV.


Hela graviditeten har iallfall jag olika målbilder, första ultraljudet, ta sig förbi vecka 12+0 KB, RUL vecka 24+0 nu är siktet närmast inställt på vecka 28+0 och nedräkning pågår, bara 8 dygn kv för vid den veckan är det "vanlig" prematurvård, räknas som väldigt tidigt födda efter vecka 28 (Innan vecka 28 extremt prematura) och efter vecka 28 är siktet inställt på vecka 32+0 för då är dom prematura..
Men som sagt första siktet är inställt på vecka 28, och i den veckan är en barndomsvänn född i och föddes 1974 så det känns ju possetivt =)

Idag blir det en tripp till vårdcentralen, det har redan gått 6 veckor sedan jag lämnade blodprov senast.
 
Iövrigt blir det att vila och ta det lugnt!

Av Maria - 11 maj 2013 09:55

Igår bytte jag den lilla promenaden till att åka och kika på barnvagnar och handla mat.

Barnvagnen är nu beställd, handpenningen är lagd. Det blev en Brio Happy kombivagn med en hårdlift passade även på att betälla n skötväska till vagnen också, känns iallfall väldigt skönt att ha vagnhistorian ur världen nu  


Hittade även denna otroligt söta dressen till Juvelen.
  

Mister hittade även en jättefin, mjuk och go snuttefilt som köptes.
 

Har jättemycket bebissaker att tvätta nu, men väntar nog tills jag får hem min nya tvättmaskin som har massor av fina snabbprogram och så.

Iövrigt är det helt ok med mig/oss, så länge jag ligger eller halvligger och tar bricanylen så är det inte läskigt mycket sammandragningar, sitter, står eller går jag så är magen nästan konstant stenhård och gör ont mellan varen.

Av Maria - 9 maj 2013 08:13

Läkaren jag träffade igår träffade jag i februari och då gillade jag henne inte alls, tyckte hon var lite udda och att personkemin inte alls stämde, Mister fick samma uppfattning han.
Men igår var det som att träffa en helt annan människa helt annan atmosvär redan då jag klev in i rummet så jag vet inte om hon blev rädd eller något då min "viking" var med mig till henne förra gången.

Jag beskrev hur det varit sedan i torsdags, berättade om besöket på Danderyd och gav henne tillåtelse att läsa jornalen därifrån (himmla smidigt), jag ställde alla mina frågor (dessa 2 nedan är eller ar huvudfrågorna).
* Varför SD om det inte är UVI.

* Risken för tidig förlossning.
Och ja, det fanns väl inte direkt något facit på dessa frågor tyvärr! Ang förtidig förlossning blev jag endå rätt trygg då hon sa att vissa kan ha påverkad tapp och massor av sammandragningar utan föda på BF, medans andra föder prematurt.
Men nu har vi upptäckt detta i tid, du tar medecin och du skall vila fortsattvis.

Jag vet inte riktigt vad jag trodde med att kanske bli frisskriven igår då jag fortfarande har massor av sammandragningar så fort jag rör mig och är igång.
 
Så i nästa vecka skall jag in till jobbet och kopiera intyget och fylla i lite papper, då denna sjukskrivning sträcker sig enda till 10/6.
Självklart hoppas jag att sammandragningarna upphör och jag kan bryta sjukskrivningen, men just nu tänker jag leva i nuet då varje dag är viktig just nu.


Av Maria - 8 maj 2013 08:54

Dagarna har gått rätt långsamt sedan i torsdags då mina sammandragningar startade, inte så stimmulerande och ger fart på dagarna att bara vila och ligga och ta det lugnt.
Idag skall jag träffa läkaren på MVC och jag har massor av frågor i huvudet, och undrar hur allt kommer att bli framöver.
Hade varit skönt om Mister varit ledig och kunnat följa med idag, men jag skall nog fixa detta själv.

 
Som sagt trotts dagarna går långsamt så är vi endå på en ny vecka och det är inte heller lång tid kvar tills vi träder in i trimester 3, den sista tredjedelen i graviditeten.

Återkommer med rapport efter läkaren.

Av Maria - 7 maj 2013 08:40

Grillat har vi gjort länge eller snarare året runt på gasolgrillen på terassen, här i veckan som var hade vi grillpremiär på kolgrillen på framsidan då en kompis var över på middag.

Sedan dess har det blivit grillat ett par ggr till men vi har suttit inne och ätit.

Igår blev faktiskt det grillad korv tll lunch på gasolgrillen och då satt vi på terassen och njöt i solen där och åt, i solen under taket där var det riktigt, riktigt varmt.

Middagen...
 

Fixade Mister och vi satt faktiskt ute på framsidan och mös i solen med middag kl 18 i kortbyxor och t-shirt vilket var himmla mysigt och gott.

I övrigt har jag mest haft ryggläge igår, låg och kollade på TV mellan kl 8-12 sedan låg jag i fällstol på terassen i 1-1,5 timma och kollade igenom posten och reklamen från helgen.
Sedan tripp in och la mig i divanen och svarade på lite mail och faktiskt tog en tupplur, sedan la jag mig ett par timmar på terassen på framsidan och kollade på folk och pratade i telefon.

Imorgon är det dags att träffa läkare på MVC, den läkaren är inte den bästa läkaren jag träffat i mitt liv men hoppas på bra besked ang odlingen faktiskt första gången i mitt liv jag hoppas jag är sjuk...
Vore himmla skönt om det är en UVI som ger mig sammandragningarna och då blir jag hjälpt av en kur antibiotika.

I övrigt märker jag av en skillnad av bricanylen tror jag.. Jag har inte lika mycket SD i vila kanske 3-4 st i timman men, är jag uppe och rör mig är magen direkt stenhård som en boll.
Vaknade även inat massor av ggr av sammandragningar så inatt skall jag ta en Bricanyl innan jag lägger mig så jag slipper SD under natten Eller iallafall inte känner av dem.

Av Maria - 6 maj 2013 07:37

Igår strax efter lunch blev vissa sammandragningar onda och jag fick ont långt ner i magen precis bakom mitt bikinisnitt så jag ringde förlossningen på Danderydssjukhus som var så himmla trevliga (man knappar sig fram på speciellslinga)!
Jag förklarade om sammandragningarna, hela min/våran historia och barnmorskan sa att vi skulle komma in, för att kolla upp hur allt verkar.


På plats kopplades jag upp med CTG för att kolla hur bebis mådde, och klämma på fingret för att särskilja min puls från bebis puls, en "klocka" i andra handen som jag skulle trycka på varje gång jag kände av bebis.
Barnmorskan hade problem att få fast bebisen för hjärtljuden för han var inte alls sammarbetsvillig, han sparkade och hade sig.
 
Me tillslut lyckades vi, maken sattes på att utöver vara min fotograf också se till att bebisen inte rymde.

 
Jag fick under de 30 minutrarna vi låg uppkopplade 1 större sammandragning och 3 mindre.

Sedan blev det att vänta sitta i väntrummet, och att sitta är faktiskt det som är minst behagligt som gör att sammandragningarna kommer tätare, och känns mera.
Så tack och lov upptäckte en barnmorska problemet och jag fick en säng att vila i medans vi väntade på läkaren.

Läkaren var en helt underbar kvinna som pratade lyssnade och förklarade, började med att hon klämde och kände på magen, sedan kände hon på livmodertappen så den skulle vara hård och fin.

Där blev jag livrädd då hon sa, tappen är mjuk i ena kanten.
Så fram med ultraljudet och mätte tappen och såg då att tappen var lång och sluten, men att det är mjuk är endå en varningsklocka, den var nämligen stenhård den 2 april.


 Fick recept på medecin som skall hämna/minska/ta udden av sammandragningarna.
 
Samt fick jag stränga order om att vila, gå till doktorn på MVC på onsdag (Behöver inte sammanfatta ngt, allt står i min journal) och så skall jag kontakta vården igen om sammandragningrna fortsätter vara jobbiga trots vila och medecin, om jag tar maxdosen av medecin osv.

Nu är det iallfall färdiggnällt, idag går vi ner på på 2 siffrigt från 3 siffrigt, graviditeten startar på 280 dagar, och nu är det 99 dagar kvar till "Mål"
 

Av Maria - 4 maj 2013 09:32

Räknade mina sammandragningar igår, eller drog ett sträck varjegång på ett papper då jag fick en och vi hamnade på 43 st totalt under gårdagen, varav 14 st kom då jag var nere till vårdcentralen med urinprovet vilket totalt tog 35 minuter t/r!

Att ligga på rygg på soffan i 1.5 timma och och läsa gav 4 st så vila fungerar riktigt, riktigt bra.

Men måste erkänna att det är fruktansvärt tråkigt att bara ligga på rygg eller slappa i soffan blir rastlös och otålig mår ju inte alls dåligt.
Bebisen lever rövaren i magen vilket dock gör det helt värt det när man vet vad målet är.

Hoppas det är en UVI som orsakar sammandragningarna eller något annat dom kan sätta fingret på, för gårdagens sammandragningar var nästan inget mot de i torsdags...

Men nu kör vi på en dag i taget!

En ny bloggläsar träff, vet att en del fortfarande kämpar och en del av oss är gravida, så vilka vill träffas igen?

 

Presentation

En blogg om våran utredning för ofrivillig barnlöshet, dessutom om våra kommande IVF försök.

Juvelen

Våran resa mot ett barn!

2007-2011: Vi försöker på egen hand!

September 2011:
Remiss för utredning skickas till Sophiahemmet i Stockholm för utredning!

11 januari:
träffar läkaren på sophiahemmet och lägger upp en utredningsplan.
Mister lämnar blodprover!

30 januari - 9 feb: Jag utreds med prover & undersökningar! samt ÅB till läkaren och remiss för IVF!

30 maj:
Inledande besök för IVF!


28 Augusti: IVF 1 (embryo)
Får mens på RD 11   

31 Okt: FET 1 (blastocyst)
Får mens RD 11   

13 Nov: IVF 2
+++GRAVID+++

121212:
Testdag - possetivt!
130102: Inskrivning MVC
130111: VUL på kliniken
130115: Läkarbesök MVC
130204: Nupp
130214: MVC
130215: Blodprov S-Ferritin & Tyeroidea
130227: Läkarbesök på MVC
130228: MVC

130319: RUL
130326: MVC

Bloggar jag följer!

Kategorier

Arkiv

RSS

Tidigare år

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards