Alla inlägg under januari 2013

Av Maria - 22 januari 2013 05:39

Clementiner äter jag alltid som en galning hela decemer och framåt tills dom blir träiga, sa till Mister runt jul att det är udda att jag får sug efter något jag alltid får sug efter.

Men igår gick det upp ett ljus för mig, favoritdrycken nr 1 till maten för mig har alltid varit vatten vanligt hederligt kranvatten, vid uteluncher unnar jag mig lingondricka om det finns, annars vatten vanligt vatten utan kolsyra.
Så jag vet inte riktigt hur denna Craving gått mig förbi, men fick halv panik igår då det var dags för middag och våran pepsimax var slut, jag bara älskar Pepsi max eller Lidl's egen Cola FreeWay Zero.
Skickade SMS till Mister om att köpa en 50 cl till mig, men han kom hem med 6 st 1,5 L    han påstod att jag hade sug efter det, och bara dricker det till middagen sedan mitten av december.


Samma sak är det med Rucola sallad, tar det till all mat, annars brukar jag försöka variera vilket grönt jag vill ha till maten, tex till fisk brukar det bli gröna ärter, till stek kokta sommargrönsaker, osv, osv.

Men nu Rocula till alla maten, som sköljs ner med 1 mellanstort glas cola zero.

Av Maria - 21 januari 2013 06:43

Hade gärna haft helg ett par dagar till då jag faktiskt är rätt trött, men possetivt är att jag nu har en hel del dag pass innan sista veckan bli kvällspass.
Så jag skall försöka komma i säng i tid nu ett par kvällar för att få sova många timmar i sträck.


Igår var vi ute istort sett hela dagen, först en 2 timmarsprommenad på förmiddagen innan jag och Mister packade in oss i bilen för att kolla lite i affärer innan vi fyllde på kyl, frys och skafferi inför kommande arbetsveckan.
När vi sedan kom hem blev det ytterligare en promenad fast denna gången bara en timma, därefter satte vi igång med att laga en enklare middag innan vi krassade ner i soffan och kollade på Liza marklunds "Röda vargen".


Mitt illamående verkar gå i vågor, vissa dagar ligger den bara lätt i bakgrunden för att vissa dagar vara riktigt kraftigt så det känns som om man skall kräkas när som, igr var det en sådan där rejäl illamående dag, men idag känns det som om det blir en lugnare dag.

Hoppas läsare får en bra vecka.

Av Maria - 20 januari 2013 08:45

Vi var och kikade lite i affärer igår då vi hade gott om tid innan vi skulle iväg på middag efter lite klädesaffär och sportaffärer hamnade vi på Barnens hus och vi gick då och klämde och kände lite på barnvagnar (Tidigt vi vet, men endå kul att kika samt klämma och känna!

Och vi fastande faktiskt på en vagn och det rejält och efter hemkomsten googlade jag runt en hel del och ja vagnen verkar vara den vi söker så jag misstänker till 100% att det kommer bli den vagnen.

Det är en Brio happy kombivagn med hård lift, fasta däck som är luftfyllda.

Den går bra in i våran bil, den är terränggående och bra i snö och modd och lagomt smidig och fungerar lika bra på grusvägar som asfaltsvägar.

Idag skall hemmets tas om hand, det skall dammtorkas, golven skall dammsugas och torkas, sängens skall renbäddas och badrum och gästtoalett skall städas.

Av Maria - 19 januari 2013 09:07

Vinterkylan har kommit på riktigt, jag älskar alla årstiderna för varje årstid har sina fördelar och mysighetsfaktor men när termometern visar på -21 då man kliver upp tycker till och med possetiva jag att det faktiskt är för kallt!
Hundarna kommer att få köldkramp och hoppar runt trebenta ute på promenaderna trots det är schäfer och har täcken på sig.


Låg och kollde på tradera igår, mammakläder köps ju med fördel på tradera spar ju massor av pengar på det, kläder är ju knappt använda.
Blir ju en hel del nytt också, men så att man får en bra garderob kan man varva med tradera fynd.


Idag är vi utbjudna på middag, så jag sov tills jag vaknade av mig själv och låg dessutom och drog mig i 20 min, blev bra med sömn då jag somnade redan strax efter 23 och vaknade och tittade på klockan 8.10
Så jag hoppas att jag iallfall är hyffsat pigg till middagen idag/kväll.

Av Maria - 18 januari 2013 09:15

Alltid varit lite småsugen på att testa ett tidsinställt inlägg och det passar ju bra att göra nu!

Igår jobbade jag sent och kommer då hem vid kl 22,30-23.30 och idag börjar jag "tidigt" eller kl 9, men det innebär att jag måste åka strax efter kl 08!
Och för att jag skall hinna vakna och frächa till mig så måste jag ha 1,5 timma på mig innan det är dags att gå mot bussen. Har helt ärligt lite ångest inför detta, jag kommer komma i säng i bästa fall kl 23 och i värsta fall kl 00 och klockan ringer 6.30
Det innebär att jag bara kommer att få sova 6-7 timmar och ivanliga fall har det aldrig varit ngt problem, men nu förtiden kan jag utan problem sova 11 timmar och endå vilja sova mera då jag är konstant trött, och försöker lyssna på kroppen och låta den sova mycket.

Lite siffror:
* 8 veckor och 2 dagar sedan Ägg och spermie möttes
* 8 veckor sedan Juvelen flyttade in
* 6 veckor och 5 dagar sedan Juvel "berätta" att h*n stannade

* 5 veckor och 2 dagar sedan officiell testdag!
* Jag är på BIM + 43

Som i gårdagens inlägg, tiden går faktiskt undan, hoppas det håller i sig!

Önskar mina läsare en fin helg.

Av Maria - 17 januari 2013 08:30

Var ju hos läkaren i förrgår kl 10.30 och hade samtal om det mesta, och han skickade remiss till KS avseende NUPP/KUB igår em kom posten med kallelse från KS till undersökningen, trodde den tidigast skulle komma i morgon så datoråldern är verkligen nice!
Tror närmsta tiden kommer att gå rätt fort då det är så "mycket" inbokat!


* 4 februari NUPP/KUB - typ 2,5 vecka dit! Vecka 13 (12 +4)
* 14 februari MVC & BM - 10 dagar efter NUPP! Vecka 15 (14 +1)
 
Sedan är det bara ca 2,5 vecka tills vi skall iväg på en mysig långweekend (6 - 10 mars) vecka 18 (17 +0)
* 19 mars rutin Ultraljudet - bara 9 dagar efter långweekenden. Vecka 19 (18 +6)

Då jag fick tiden till RUL 19 mars kändes det som om det är en hel evighet dit, men då det hela tiden händer andra saker där imellan och man sätter siktet närmare hela tiden så tror jag som sagt tiden kommer att gå rätt fort!
Tex så har vi planerat kommande ledighet rätt bra, så redan innan den ens börjat så är den slut.

Av Maria - 16 januari 2013 09:00

Igår så hade jag gått prick 25% av graviditeten och det firade vi med ett läkarbesök. Och jag fick nästan direkt ett Enormt förtroende för denna läkaren.
Efter samtalats en stund så sa han iom att vi hade VUL på kliniken i Fredags bara 4 dagar innan så tyckte han att det var onödigt att utsätta graviditeten för ett VUL till så tätt inpå när det inte finns någon riktiganledning till det.

Iallafall så pratade vi fosterdiagnostik, NUPP och KUB och MKP och FVP så han skrev remiss till KUB/NUPP och så kompliterade han remissen som BM skrev till rutinultraljudet det ultraljudet kommer bli ett utökat ultraljud som kommer fingranska barnet extra mycket och kolla på olika parametrar som jag ville kolla.
Så ev justeras tiden lite för detta ultraljudet kommer ta lite extra tid.


Vidare så fick jag provsvaren, blodgrupp och RH faktor hade jag koll på sedan innan då jag är fd blodgivare och varit gravid innan så 0 rh+ var blodgruppen, och alla sjukdommar dom kollar för var jag frisk från.
Mitt anti-tpo var ngt förhöjt så det provet skall följas upp med ett nytt prov om 6 veckor, övriga värden från sköldkörteln låg dock superbra.


Mitt HB låg bra hos BM vid stick i fingret, men jag bad endå att kolla mina depåer då de endå stack mig då dessa legat lågt tidigare trots bra HB, och så äter jag ju ACO gravid och får då i mig 30 mg järn från de tabletterna och det är ju 100% av RDI och så äter jag ju bra.
Svaret på järndepåerna fick jag igår och låg på gränsen till järnbrist anemi, mitt resultat låg på 9 och referens 10-150 och man skall försöka ligga runt 50-60 på depåerna.
Så jag skall redan nu börja med 1 tbl Niferex till kvällen med ett glas apelsinjucie för att bättra på upptaget.


Idag är jag ledig, somnade redan vid 22.30 igår och sov till klockan 8.45 imorse och hade nog sovit ännu om det inte varit för att jag vaknade av mobilen.


Denna veckan går juvelen från Embryo till Foster, tiden går faktiskt rätt fort mellan varven vilket är rätt skönt! Dessutom har jag fått en tydlig kula på magen, kanske för jag varit gravid innan med min ängel. 2 par jeans har åkt längst in i garderoben jag får knappt igenom dom ens om jag håller in magen för kung och fosterland.

vikten ligger på plus 2,5 kg sedan sprutstarten på IVF 2!

Av Maria - 15 januari 2013 08:48

Idag skall jag träffa läkaren på MVC klockan 10.30 och sedan börjar jag jobba kl 13.30
Det blir stressigt att åka hem efter MVC för att äta och ta med en matlåda till jobbet, och att ta med en matlåda direkt då jag åker fungerar ju inte, då den riskerar att bli dålig.

Så jag får helt enkelt äta både lunch och middag ute idag vilket eg går emot mina principer helt, får försöka hitta någon nyttigare lunch på centrum som nästan bara verkar ha snabbmat.
På jobbet finns det ofta bra alternativ... eller iallfall mindre dåliga, ett annat alternativ är att köpa en färdig frysrätt och köpa med en paprika och tomat och ta en brödbit till det.

Blir lite av ett I-landsproblem det här känner jag, dessutom känns det lite småtungt att åka hemifrån "tidigt" och komma hem sent ikväll.

 

Presentation

En blogg om våran utredning för ofrivillig barnlöshet, dessutom om våra kommande IVF försök.

Juvelen

Våran resa mot ett barn!

2007-2011: Vi försöker på egen hand!

September 2011:
Remiss för utredning skickas till Sophiahemmet i Stockholm för utredning!

11 januari:
träffar läkaren på sophiahemmet och lägger upp en utredningsplan.
Mister lämnar blodprover!

30 januari - 9 feb: Jag utreds med prover & undersökningar! samt ÅB till läkaren och remiss för IVF!

30 maj:
Inledande besök för IVF!


28 Augusti: IVF 1 (embryo)
Får mens på RD 11   

31 Okt: FET 1 (blastocyst)
Får mens RD 11   

13 Nov: IVF 2
+++GRAVID+++

121212:
Testdag - possetivt!
130102: Inskrivning MVC
130111: VUL på kliniken
130115: Läkarbesök MVC
130204: Nupp
130214: MVC
130215: Blodprov S-Ferritin & Tyeroidea
130227: Läkarbesök på MVC
130228: MVC

130319: RUL
130326: MVC

Bloggar jag följer!

Kategorier

Arkiv

RSS

Tidigare år

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards