Alla inlägg under november 2012

Av Maria - 23 november 2012 10:37

Om ett par timmar åker vi till kliniken för återförandet, är faktiskt lite nervös!

Dom har ju inte ringt hitils så minst ett ägg har tagit sig och utvecklar sig som det skall, är riktigt nyfiken på om det har blivit mera än 1 ägg befruktat så vi kanske får en eller 2 eskimåer till frysen, det vore helt enkelt underbart!

Jobbar em/kväll idag, och det vill inte riktigt med sig att uppdatera från mobilen så i värsta fall får ni mina kära bloggläsare vänta tills i morgon med besked om hur det gick idag.

Vill passa på att önska er en underbar helg!

Av Maria - 22 november 2012 06:32

Igår gick jag på fulldos av alvedon, hade rejäl kramp i äggstockarna samt det spännde och drog, jag hade även som kramp i slidan vilket var rätt obehagligt.
 
Somnade vid 23 tiden igår och det var direkt då jag la huvudet mot kudden som omfamnade John Blund mig och jag sov en helt drömmlösnatt och vaknade när klockan ringde vid 6 tiden.
Idag gör det bara ont då jag går eller då jag sätter mig ner, men den konstanata molvärken är helt borta vilket känns skönt!

Mycket tankar snurrar så här på morgonen om att livet faktiskt är orättvist, det finns folk som använder abort som ett form av preventivmedel och så finns det vi som verkar vara väldigt många som inte kan på egen hand, utan måste hjälpa naturen lite på traven.
Vi verkarkar vara betydligt många flera än vad vi först trodde, de flesta verkar känna ett eller 2 par i sin närmiljö som genomgår eller genomgått IVF.

Dessutom, IVF är ingen dans på röda rosor utan med handen på hjärtat så är det djäkligt tufft. Nu har vi bara kört den korta metoden men endå, jag är ingen stor idol av spruter men fixade det endå på egen hand att ta dessa gonal-f sprutor vissa kändes inte alls medans andra sved riktigt rejält och det blev stora blåmärken efteråt.
En sprutan gav mig ångest Oraglutran sprutan, svår att sticka in i skinnet trög att få in även sista biten på mig gör det ont både fysiskt och psykiskt.
Väntan och oron, blir det några äggblåsor hur ånga ägg kommer det att plockas och av skörden hur många kommer att befruktas och utvecklas som dom skall, det gör ont i bröstet dom tankarna, den oron.

Jag finner äggplocket riktigt jobbigt om jag skall vara helt ärlig, första äggplocket var jag helt väck på och fick igår reda på att jag var så pass panikslagen redan innan så utöver morfinet gav dom mig hyggligt startkt lugnande som ger stora minesluckor och behaglig känsla.
Så det plocket gick bra, riktigt bra, men stor ångest innan och ont i nedre regionerna efteråt.

Gårdagens plock gav ångest och oro, underbara barnmorskan förklarade extremt tydligt alltihopp likaså den underbara läkaren, jag klarade detta på morfin, även om jag ojade och ajade mig så fixade jag det och blev stolt.


Nu har jag ont, ont i själen och hjärtat orolig att det skall gå fel med äggen och att vi inget skall få tillbaka att vi inte skall gå in i julstämmningen förhoppsfulla och "nästan gravida"

Imorgon är den jobbiga väntan förbi, då kommer nästa tunga väntan, Ruvningen med alla tankar där omkring, kommer vi komma förbi RD 11 kommer ägget att stanna osv, osv!

Ber nog lite om ursäkt för en rätt 4-kantig och tråkig blogg idag det var massa virriga tankar som ville ut och jag släppte iväg dom i bloggen starkt reducerat.  

Av Maria - 21 november 2012 11:45

Hade tid redan kl 7.30 i morse på fertilitetscentrum så för att vara säker att komma fram i tid då man aldrig vet hur köerna i sthlm är så åkte vi reden runt 6.30

När vi kom fram var det fortfarande mörkt och klockan var strax efter 7!
 
Vi gick in och anmälde oss och han sedan bara sitta ett par minuter i väntrummet innan vi blev inkallade på vårat egna lilla rum.

 
Rummen är himmla mysiga och fina och de kläderna man byter om till ligger på en värmedyna så dom är varma och gosiga att dra på sig.

 
När jag var ombytt och klar kom min underbara barnmorska in och gav mig 2 alvedon samt en stesolid, sprejade bedövningsmedel på armen innan hon satte nålen och sedan var det bara att vänta.


 

Påvägen till rummet ick jag kissa och sedan sätta mig i stolen och vänta på läkaren, vi pratade lite och sedan var det dags att sätta igång, förra gången var jag ju så rejält rädd att jag fick ett riktigt starkt och snabbverkande lugnande så jag var ju totalt väck och märkte typ inget förren allt var klart!

idag blev det bara lokalbedövning och morfin och det fungerade bra, gjorde lite ont och jag fick hjälp att slappna av och tänka på andningen.

Sedan blev det att vila lite och sedan kom dom in med en bricka med levande ljus, kaffe macka, saft och en liten kaka!
 
Visst ser det gott ut, när man bara fått lite saftsoppa och vatten på morgonen ett par timmar tidigare är detta ljuvligt!

Resultatet blev 4 st ägg, och på fredag är det dags att sätta tillbaka ett litet embryo, så nu längtar och hoppas vi på ett guldägg i retur så vi plussar i december!

Av Maria - 21 november 2012 05:07

Hade jättesvårt att somna igår, var så pass förväntansfull som en då jag var liten och det var kvällen före julaftonen mycket förväntningar på dagen idag så hoppas det går bra.
Jag är även lite småorolig inför plockningen, men det är inte alls i närheten av hur pass livrädd jag var inför första försöket och första ÄP.
Nu är tankarna mest på hur många ägg blir det, hur många blir befruktade och får vi tillbaka vårat guldägg samt om det blir några fina eskimåer till frysen för ev syskon i framtiden.

Har så pass mycket tankar och känner mig så hoppfull inför idag, ET och TD!

Hoppas verkligen alla makter är med oss denna gången.

Av Maria - 20 november 2012 06:35

Klockan 19.30 tog jag Ovitrellen så då startade nedräkningen på riktigt till äggplocket på onsdag hoppas att 1 av dessa 4 äggblåsor innehåller vårat guldägg att vi får vårat pluss i mitten av december.

Klockan 7.30 skall vi vara på kliniken i morgon, så mister blev tvungen att ta ledig i 2 dagar för att kunna vara med då han faktiskt är nattarbetare och slutar vid 7 tiden på morgonen och dessutom har han rätt långa arbetspass så det skulle bli ont om sömn efter ÄP också.

Min favoritbarnmorska är med vid ÄP i morgon vilket känns tryggt, hon skall även sätta kanylen på mig för jag är till viss del rätt nålrädd och vid förra ÄP så stacks jag 2 ggr utan att det resulterade i en fungerande infart och då blev jag rätt orolig och lite ledsen faktiskt.

Då kom Lena som en räddande ängel och fixade nålen på första försöket.

Så igår då vi träffade henne för info och genomgång så bad jag henne om att sätta nålen och det lovade hon att göra så det känns verkligen helt perfekt.

Av Maria - 19 november 2012 15:16

Som skall plockas nu på onsdag, dessutom lika många mindre och ett par på G!

Om jag skall vara ärlig känner jag mig faktiskt lite besviken på resultatet av sprutorna.

Av Maria - 19 november 2012 05:39

Skall bli spännande och se hur många ägg jag håller på att värpa fram, rätt svullen över magen men har inga känningar runt äggstockarna så det är väl liknande med IVF nr 1 skulle jag tro.
Då hade jag 7 st äggblåsor och dom fick ut 6 st ägg, 3 befruktades och 1 åter och ett till frysen.


Så det vore rätt kul om det kunde bli några extra blåsor nu och och några extra eskimåer till frysen.


Och idag är det ju måndag, jag ställde mig på vågen och kunde konstatera +/- 0 kg inte så kul, men åandra sidan inte särskillt otippat känns lite som om man sammlar vätska då man kör på sprutorna så det är iallfall possetivt att jag INTE gått upp ngt.


Fick ett tips om bedövningsalva för att ta orlagutran sprutan, fungerade faktiskt riktigt bra med ytbedövning i skinnet så supertackar för det tipset.


Fin måndag på er läsare och ha en trevlig vecka.

Av Maria - 18 november 2012 07:31

Har alltså tagit 5 st sprutor fram tills nu och likt förra omgången har jag sluppit i princip alla biverkningar det enda som jag eg märker av är den lite pinsamma gasig mage   
magen är dessutom lite svullen, vet inte om det kommer sig av att det är luft eller att det tagit sig några äggblåsor, men som sagt jag känner inget spänn eller tryck nere i gynmagen, gjorde inte det senast heller med med 7 st blåsor.

 
Igår var det 2 sprutor som togs, och det gick faktiskt riktigt bra, jag svor och fräste och blundade så mister fick styra när sprutan var på plats och då öppnade jag ögonen, så ikväll kör jag på embla salva för att bedöva skinnet lite och hoppas det går lättare och bättre då!

 

Presentation

En blogg om våran utredning för ofrivillig barnlöshet, dessutom om våra kommande IVF försök.

Juvelen

Våran resa mot ett barn!

2007-2011: Vi försöker på egen hand!

September 2011:
Remiss för utredning skickas till Sophiahemmet i Stockholm för utredning!

11 januari:
träffar läkaren på sophiahemmet och lägger upp en utredningsplan.
Mister lämnar blodprover!

30 januari - 9 feb: Jag utreds med prover & undersökningar! samt ÅB till läkaren och remiss för IVF!

30 maj:
Inledande besök för IVF!


28 Augusti: IVF 1 (embryo)
Får mens på RD 11   

31 Okt: FET 1 (blastocyst)
Får mens RD 11   

13 Nov: IVF 2
+++GRAVID+++

121212:
Testdag - possetivt!
130102: Inskrivning MVC
130111: VUL på kliniken
130115: Läkarbesök MVC
130204: Nupp
130214: MVC
130215: Blodprov S-Ferritin & Tyeroidea
130227: Läkarbesök på MVC
130228: MVC

130319: RUL
130326: MVC

Bloggar jag följer!

Kategorier

Arkiv

RSS

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards