Alla inlägg under november 2012

Av Maria - 17 november 2012 08:47

Gonal F sprutan har jag absolut inget emot att ta, skulle lätt kunna ta den sprutan varje dag i ett år utan att det skulle röra mig i ryggen, den gör inte ont (om man inte träffar en blodkärl) den är lätt att sticka med alltså inget problem någon stanns.

Men sprutan som jag börjar med ikväll för att hindra ägglossning dvs Orgalutran sprutan usch den sprutan gillar jag inte alls.
Den är så svårstucken jag får sitta och trycka och trycka och bara hoppas på att den skall gå igenom skinnet, Gonal F sprutan går ju in i skinnet bara man sätter nålen mot magen.

Jag blir kallsvettig då jag skall trycka in denna sprutan, så jag bävar lite inför den nu ikväll.

Av Maria - 16 november 2012 06:31

Lite nyfiken och spänd inför ultraljudet på måndag, för att se om det kommit några fina äggblåsor eller inte känner mig lite svullen om magen, vet inte om det är för det är fina äggblåsor på G eller om det är magen som är stor pga gaser!


  
2 kvällar på raken har det svidigt då jag tagit Gonal f sprutan, igår mindre än i förrgår då jag träffade ett litet blodkärl, samma sak har jag nu 2 fina små blåmärken på magen, dessa gör dock inte ont eller så.
Bara bra att veta vart man inte skall sticka sig ikväll.


Ikväll planerar jag och Mister en myskväll, skall äta någon extragod middag och sedan blir det att kura ihopp oss i soffan och kolla på någon bra film och bara ta det lugnt.
Resten av helgen kommer att gå i rasande fart misstänker jag med tanke på allt som är inplanerat.

Kommer att få släpa med mig sprutorna både lördag och söndag för vi kommer antagligen inte vara hemma vid spruttiden.

Med maten går det bara bra, iof inte väntat ngt annat äter ju precis som vanligt men tagit bort "guldkanten" i form av fikor och gott på soffan.
Skall bli spännande att se vad som händer med vågen tills på måndag, förhoppningen är att iallfall inte gå upp ngt i vikt under detta IVF:en utan stå stilla!

Önskar alla en underbar helg.

Av Maria - 15 november 2012 09:11

igår när jag tog sprutan gjorde det faktiskt ont, aldrig känt av gonal f sprutan innan, då jag tog ut nålen kom det en bloddroppe och senare på kvällen så var det ett stort blåmärke på min mage som dessutom är rätt svullen.
Hade liten biverkning första IVF:en med svullen och gasig mage, men det kom lite senare, nu bubblar deti magen och svullen redan!
Skall bli spännande att åka på VUL på måndag och se hur många äggblåsor jag håller på att "värpa" fram.

Snart helg, skall bli skönt med en helg att tillbringa med bästa Mister, vi skall på födelsedags fika/middag hos nära och kära och så är det även planerat en heldags aktiviteter med vänner (iallfall en förmiddag) så helgen känns riktigt lockande just nu.
Skönt att släppa tankar på misslyckanden och IVF och bara ha det djäkligt kul och röja loss.

Dagens meny ser ut enligt följande:
Frukost - Fil med hemmagjord Musslie och 2 knäckemackor!
Lunch - samma som middagen igår!
Mellanmål - 1 ägg och keso!
Middag - fisksoppa på torsk och kokosmjölk och lite härliga grönsaker!

Kvällsfika: fralla och kvällsro te!

Skall dessutom ta en liten längre promenad idag då förkylningen lättat så pass att jag vågar anstränga mig lite lättare!

Av Maria - 14 november 2012 08:58

Undrar om jag är ensam om att lägga på mig lite i vikt under IVF? Det är ju som sagt inte mycket men det é ju lite och säg att jag går upp 3,5-4 kg vid varje IVF är vi snart uppe på +12 kg och då är det mycket!

Iallfall skall det bli lite spännande och se om man kan få vikten att röra sig sakta men säkert nedåt under sprutperioden och ÄP och ruvningen!
Se om jag kan gå ner mina kilon trots jag proppar kroppen full med hormoner och kommer kastas in i en känslomässig berg och dalbana igen.

Jag vägde mig igår och jag tänkte ta nästa vägning på fredag, jag har inte precis en ängels tålamod och uttålighet, vill smygkolla det mesta och ha kontroll, hade helst velat väga mig varje dag, men då vätska och sådant spelar roll så är det ju knappast rättvist resultat att bo på vågen.


Dagens planerade meny1
* En portion fiberhavregryn med en näve smultron jag plockade i sommras, 1 dl mellanmjölk och 1 knäckemacka med mjukost på (1 msk ca)
* Lunch en halv burk tonfisk, 1 ägg en halv liten burk keso, majs, sallad gurka och tomat!
* mellanmål en avocado
* Middag fiberpasta och köttfärsås och sallad till det
* Kvällsfika 2 knäckemackor och en mugg kvällsro te!

Måste fråga mina bloggläsare om ni tycker det är ointressant att läsa om vikt i bloggen?

Av Maria - 13 november 2012 19:11

Ringde till kliniken idag för att medela att mensen kommit och att jag testat minus...

Frågade barnmorskan om hur chanserna var till att få köra vårat andra IVF i december, skterskan var lite tveksam då IVF brukar kunna pressa mensen lite framåt även så i mitt fall.

Hur som bad hon mig att vänta lite och efter 5 minuter var hon tillbaka i telefonen och frågade mig:

- Skulle du/ni vilja starta erat andra försök redan nu? Dvs att du får protokollet muntligt och mailat till dig och du tar första dosen GonalF redan kväll?

Självklart, vi blev överlyckliga och kastade oss i bilen för att jaga efter en GonalF spruta, vi hade träff på andra apoteket med att dom hade en spruta, den andra och övriga sprutor och Crinone gel hämtar vi ut i morgon då kommer våran beställning in   

Vid förra IVF:en var dosen på GonalF 150, nu denna omgången är den lite höjd och ligger nu på 175!

Ursäktan kommande franska men FAN vad härligt det känns att vara på G igen!

Sprutan tar jag kl 19 även denna gången, det passar bra i tiden om jag jobbar eller är ledig!

 
Att man kunde bli så glad att få fatt i denna lilla raringen idag.

Av Maria - 13 november 2012 08:37

Sedan IVF:en och nu FET så har det blivit lite väl mycket "vardagslyx" och lördag lite väl ofta    Så faktiskt bestämde jag mig i söndags att på tisdag skall jag ta tag i vikten, de etra kärlekskilona skall bort!
Nu handlar det iof inte om massor av kilon, men jag ligger inte på trivselvikt längre jag känner mig lite pluffsig och sladdrig!
Nu är det antagligen så att det känns mera än det syns, men skall iallfall fram till nästa IVF ta tag i saken redan nu och gå ner de 3,5 kg som jag gått upp (eller det kanske tom blir 4 kg ner, jag brukar pendla 0.5 +/-)

Planen är att äta som vanligt: Frukost, lunch, middag och även 1-2 mellanmål.
Men fikor med kakor och bullar var och varannan dag försvinner, att mumsa gott på soffan försvinner och att backa på maten bara för det är så gott försvinner också!
Lördagar blir det däremot äta vad jag vill, så skall nog vikten rätta till sig på en månad hoppas jag!   Tänkte vara på topp inför nästa IVF (och inför alla stundande julbord i december   )

Då jag är en otålig människa, så undrar jg i mitt stilla sinne, hur ofta väger man sig vid viktnedgång? varje dag, 1 gång i veckan eller då och då?

jag menar ju att man sammlar ju vätska och sådant också mellan varven, så det får väl ge sig, vikten kommer väl pendla nedåt (hoppas jag)

Så fort kliniken öppnar telefonen skall jag ringa och tala med dom!

Av Maria - 12 november 2012 08:27

Tog ett grav test i morse, mest för att få det ur värden för att kunna ladda om batterierna för att sikta in oss på IVF nr 2 som förhoppningsvis blir i december!
Igår vid 17 tiden kände jag hur det rann, nästan som om jag kissade på mig gick då in på toan och det droppade ner i toastolen och jag kollade ner och såg blod.
Och det var ingen liten blödning, utan den blev precis som "vanligt" så det blev att berätta för mister, vi kramades och grät lite och försökte peppa varandra om att se framåt.
 
Så det vart till att starta Period Tracker igår bara den enkla grejen kändes riktigt tråkig och tung!

Och i morse då jag klev upp tog jag gravtestet, för att få det överstökat
 
Såklart blev det ett jätteminus!

Så vi fick vara nästangravida i 11 dagar, kommer ringa kliniken själv i veckan med besked eg skall dom ringa upp mig nästa måndag men det känns ju rätt onödigt.
Så bäst att göra allt praktiskt så fort det går så man kan blicka framåt igen och satsa stenhårt på det igen.

Av Maria - 11 november 2012 08:56

Vid IVF:en fick jag tillbaka en tredagars odlat fint litet embryo på 8 celler, mensen dök då upp på RD 11 och dagen innan hade jag rosa röda "kluttar" på crinone hylsan.

Vid detta frysförsöket fick vi tillbaka en fin blastocyst, som odlats 2 dagar längre än embryot så jag har ruvat längre denna gången än förra, så det är possitvt om ngt.
  
Det första jag gör då jag vaknar är att kolla period tracker först är det nedräkning, nu uppräkning!

 
Sedan startar jag kaffebryggaren, går på toaletten för att Crinonen medans kaffet blir klart!
Dagens Crinone gick bra att ta, och vid fingranskning av hylsan efteråt, eller det behövdes inte ens en fingranskning det räckte med att titta på den kritvita hylsan för att se en mörk "klump" av ngt, antagligen färgat crinone sedan igår färgat som brunaktigt, lite åt levrat blodhållet och i storlek av ett halvt riskorn   
Just där och då dog lite av mitt hopp, inte allt hopp men lite jag ställer in mig på det värsta och börjar planera framåt ifall detta inte tar sig.

 
Jag blev även praktiskt efter jag tagit Crinonen, jag skippade faktiskt trosskyddet idag och valde att ta en binda istället. Jag vill inte vara ute på dagens äventyr och "drabbas" av dubbel tråkighet.
Skulle det värsta ske att mensen drar igång med sin riktiga kraft vill jag inte att hela världen skall se det, vill då bara smyga undan tvätta såren efter ett misslyckat FET isåfall.

Hoppas mina läsare får en himmla fin söndag.

 

Presentation

En blogg om våran utredning för ofrivillig barnlöshet, dessutom om våra kommande IVF försök.

Juvelen

Våran resa mot ett barn!

2007-2011: Vi försöker på egen hand!

September 2011:
Remiss för utredning skickas till Sophiahemmet i Stockholm för utredning!

11 januari:
träffar läkaren på sophiahemmet och lägger upp en utredningsplan.
Mister lämnar blodprover!

30 januari - 9 feb: Jag utreds med prover & undersökningar! samt ÅB till läkaren och remiss för IVF!

30 maj:
Inledande besök för IVF!


28 Augusti: IVF 1 (embryo)
Får mens på RD 11   

31 Okt: FET 1 (blastocyst)
Får mens RD 11   

13 Nov: IVF 2
+++GRAVID+++

121212:
Testdag - possetivt!
130102: Inskrivning MVC
130111: VUL på kliniken
130115: Läkarbesök MVC
130204: Nupp
130214: MVC
130215: Blodprov S-Ferritin & Tyeroidea
130227: Läkarbesök på MVC
130228: MVC

130319: RUL
130326: MVC

Bloggar jag följer!

Kategorier

Arkiv

RSS

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards