Alla inlägg under september 2012

Av Maria - 11 september 2012 05:41

Vi lyxade till det med lite extra god mat hemma igår för att "fira" att vi fick ett ägg tillbaka! Blev faktiskt lite gott från kinakrogen och sedan kröp vi ihopp isoffan och kollade på en film och bara hade det soft och skönt.

Efter ÄP skall man ta det lugnt en hel vecka, trodde tills det kändes bra så jag får vänta ett par dagar till innan det blir PW och annat ansträngande.

Igårkväll läste jag lite på livsmedelsverket för att se vad som är ok/inte ok att äta, barnmorskan sa att man skall leva som gravid efter ET.


Informationspappret vi fick efter ET var gulligt och trevligt skrivet, som allt annat från kliniken, alla konstiga frågor man har får man svar på i papprerna från dom.
 
Vet inte hur bra det syns, tog bilden med mobiltelefonen orkade inte plocka fram systemkameran för att fota ett papper.
Nu hoppas vi dagarna går fort fram till TD och att inte ngt blod dyker upp!

Av Maria - 10 september 2012 15:57

Inget samtal kom så vi trillade in på kliniken 30 min före uppsatt tid och fick komma in direkt.


3 ägg hade blivit befrukatde, 1 ägg som var 8 celligt fick vi tillbaka och de andra 2 skulle odlas till blastocyter och se om dom håller måttet för att frysas.
Ägget placerades fint i livmodern, så nu är det en lång väntan till testdagen, läkaren sa att det var den jobbigaste biten vi hade framför oss nu.

Av Maria - 10 september 2012 05:31

Och det beror med största säkerhet på att jag är nervös, tänk om kliniken ringer och säger att ingen av de 6 äggen klarade sig hela vägen.
Kommer inte vara lugn förren vi fått tillbaka ett ägg, dom kan ringa så tätt intill som 1 timma innan utsatt tid, dvs kl 12.45
Trodde helt ärligt inte det skulle vara någon oror mellan plocket och återförandet men så fel jag hade, Mister är orolig han med.


Återkommer i senare idag med rapport hur det gått med äggen.

Av Maria - 9 september 2012 07:12

Jobbade igår så mobilen är på ljudlöst i handväskan, men vid varje rast och lugnare studer kollade jag att inte Mister hade hört av sig.
Vi båda är i rätt spänd förväntan och rädda för att embryologen skall höra av sig med tråkiga besked, lär bli samma sak idag, en viss oro om ett samtal.


Samtidigt är vi väldigt nyfikan och väntar på svar om lite frågor, och dessa frågor får vi svar om imorgon:
* Hur många ägg blev befruktade
* Hur många ägg delade sig som de skulle
* Blir det några till frysen
Hoppas verkligen så mycket på att kliniken inte skall höra av sig idag heller utan att mötet blev possetivt och att äggen ligger och mår gott i ett värmeskåp och sköter sig exemplariskt.


Idag blir det en lugnare dag, jobbar bara ett par timmar i eftermiddag och förmiddag i morgon!


Ni som kikar in här och gjort IVF, vilken dag har ni fått som testdag? Vi har fått tesdag 21 dagar efter Äggplock, alltså veckan efter beräknad mens.

Av Maria - 8 september 2012 06:42

Igårkväll var jag lite svullen om magen, idag är jag rejält svullen efter äggplocken och hyggligt öm nere i gynmagen så pass öm att det blev lite av en chockupplevelse av att sätta sig upp i morse då klockan ringde.
Det kändes som om hela innanmätet kom rejält i kläm och sedan blev det till att gå halvt om halvt dubbelvikt till toan för att kissa vilket tack och lov inte kändes allt för mycket.


Medans kaffet ran genom bryggaren råkade jag se mig själv i profil i spegeln i hallen och jisses vad svullen jag är, ser ju ut att ha en rejälare gravidmage så blir till att leta fram ett par sköna och lösa byxor och tröja att ha på jobbet idag.


Igårkväll började jag med Crinone gelen men sedan skall den tas på morgonen, så imorse var det dags för dos nr på 2 av den, men på måndag skall den gelen först tas efter äggåterförandet.


Är så glad åt att jag jobbar i helgen, tänkte på äggen igår då jag skulle sova, om de befruktats om de delar sig som de skall och hur många av de 6 äggen som tog sig osv....
Väldigt många tankar helt enkelt, dessutom som en parantes i IVF behandlingen jag har fått ömma bröst kom efter ägglossningsprutan dessutom är dom svullna så tankar kommer om tidig PMS eller om tidig mens   Att allt liksom skiter sig innan vi är i mål med hela behandlingen.


Som sagt, rätt nice att jobba helgen så man inte fastnar i någon negativ tankespiral.

Av Maria - 7 september 2012 14:23

Kom till kliniken i god tid, var faktiskt lugn och trygg till att börja med men då vi ropades upp och vi fick komma in i ett jättefint rum med en vanlig förhjöd säng som var 100 cm bred och med vackra filtar på sängen och en inkopplad värmekudde på sängen i ett mysigt sängöverkast kändes det tryggt och hemma.

Sedan var det dags att sätta kanylen, då kom spänningen och rädslan, jag har alltid varit extremt lättstucken aldrig gjort ont och nålen inne på första försöket.
idag gjorde första sticket halvont och misslyckades, andra sticket gjorde så pass ont att tårarna började rinna.


In med annan BM som tog andra armen nålen inne precis så enkelt som jag är van vid, men tyvärr hade oron i mig nu stegrats...
Fick den lugnande tabletten och 2 st alvedon så fick vi vila i 30 minuter (Mister lämnade sitt prov) när vi sedan skulle gå in i opsalen så kändes det som om jag gick mot min egen avrättning och då jag satt vanligt i gynstolen släppte alla spärrar och jag grät så tårarna sprutade.
extremt trevlig och vänlig personal samt Mister stötta mig och jag las i ordning och jag tvättades och sedan fick jag morfin och bedövningen lades.
För att inte skriva en onödigt lång novell, äggplocket kändes, men det gjorde inte ont, ont det var uthärdligt då jag låg i stolen var jag närvarande varje minut trodde jag, men märkte typ bara av första och sista äggen när jag tänker tillbaka, fick alltså lite minnesluckor.
Sammanfattningsvis kan jag säga ÄP är obhehagligt men inte värre än att man faktiskt kan hantera det jag skulle kunna göra ett nytt ÄP redan nästa vecka om det är så.

6 st ägg resulterade sprutandet och plocket i, äggen befruktas med ICSI och återförandet är på måndag em om kliniken inte ringer och medelar tråkigheter.
Testdagen är om 21 dagar!


Trevlig helg.

Av Maria - 7 september 2012 06:12

Idag är det äggplock och sitter just nu och dricker lite nyponsoppa för att inte vara tom på energi då vi skall till kliniken.
När jag är nervös så kan inte jag sova, det är samma sak om jag är stressad eller orolig har ett litet komplicerat förhållande till sömn men fungerar endå bra trots dålig sömn.
I vilket fall så kunde jag inte somna igårkväll så det blev att ligga och kolla lite på 5:an play, kolla av Facebook lite samt läsa lite bloggar.
Somnade gjorde jag till slut skulle tro att det var vid 3 tiden och då sov jag rätt oroligtså när klockan ringde kl 6 var det bara kliva upp och dra i sig lite soppa.


Kommer förhoppningsvis vara extra trött idag och avslappnad så ÄP går bra, redovisning kommer sedan ikväll.

Av Maria - 6 september 2012 08:14

Igårkväll var det dags för sista sprutan, satt och stirra på klockan i 30 minuter för att inte missa tidpunkten kl 21 +/- 15 minuter skulle den tas och jag tog det prick 21.00   
Så imorgon är det dags för äggplock så det känns lite smånervöst, får inte äta i morgon utan bara flytande senast 1 timma innan.
Så Mister var och handlade igår och köpte saftsoppa till mig så jag inte skall vara helt tom på energi så detblir jobbigt för det.


Mister beställde även grav-test från testlagret, efter att han kikat lite på nätet och sedan lyssnat på mig och en kompis som är gravid och gjort 5 st test. Så igår trillade det ner ett 20 pack gravtest så nu kan jag testa hur mycket jag vill då det är dags för TD eller därikring!

 

Presentation

En blogg om våran utredning för ofrivillig barnlöshet, dessutom om våra kommande IVF försök.

Juvelen

Våran resa mot ett barn!

2007-2011: Vi försöker på egen hand!

September 2011:
Remiss för utredning skickas till Sophiahemmet i Stockholm för utredning!

11 januari:
träffar läkaren på sophiahemmet och lägger upp en utredningsplan.
Mister lämnar blodprover!

30 januari - 9 feb: Jag utreds med prover & undersökningar! samt ÅB till läkaren och remiss för IVF!

30 maj:
Inledande besök för IVF!


28 Augusti: IVF 1 (embryo)
Får mens på RD 11   

31 Okt: FET 1 (blastocyst)
Får mens RD 11   

13 Nov: IVF 2
+++GRAVID+++

121212:
Testdag - possetivt!
130102: Inskrivning MVC
130111: VUL på kliniken
130115: Läkarbesök MVC
130204: Nupp
130214: MVC
130215: Blodprov S-Ferritin & Tyeroidea
130227: Läkarbesök på MVC
130228: MVC

130319: RUL
130326: MVC

Bloggar jag följer!

Kategorier

Arkiv

RSS

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards